Saudi-kritik bort i Helsingborgs Dagblad

Ovanstående kritik mot Saudiarabien togs bort av moderatorerna på Helsingborgs Dagblad. Tidningen försöker ofta försvara sig med att de inte sysslar med censur, utan bara tar bort ”rasism”, regelbrott o.d. Det är skitsnack. De tar bort inlägg med fel åsikter. Inlägg som andas kritik mot islam är särskilt känsligt, och i det här fallet gick det alltså inte ens att kritisera den teokratiska diktaturstaten Saudiarabien.

Eftersom jag misstänkte att HD skulle censurera, så tog jag en skärmdump, som kan beskådas ovan.

//Patrik, Ängelholm

Andra länkar:
Göteborgsposten

6 responses to “Saudi-kritik bort i Helsingborgs Dagblad

  1. Jag råder alla att ta skärmdumpar på artiklar, inlägg och kommentarer. I lokaltidningen SN (Södermanlands Nyheter) plockas ofta kommentarer med fel åsikter bort.

  2. svenskasvensson

    Det har startas en ny industri, när Moderaterna fick makten. Man undrar hur många som jobbar med censuren, pixlar bilder och förvränger texten i tidningar så lilla Fredde framstår som så bra.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

  3. Har du skickat ett mail till HD och bett om en förklaring? Nu är risken stor, för att inte säga överväldigande, att du inte skulle få ett svar, men om en eller flera personer skulle stå på sig och fråga om varje kommentar de märkte togs bort så kanske HD & co till slut åtminstone försöka bemöta kritiken.

  4. Nitro…,

    Det är ett tag sen så jag minns knappt, men ibland har jag ifrågasatt varför de tar bort mina kommentarer, t.ex. via nya kommentarer som jag skickat in.

    Denna gång blev det istället ett blogginlägg, och de har åtminstone inte tagit bort tillbakalänkningen hit.

  5. Helsingborgs Dagblad är inte bara en av landets mest politiskt korrekta dagstidningar, där minsta försök till kritisk diskussion kring invandring, integrationsfrågor eller islam omedelbart censureras. Den är också i många andra avseenden en riktigt dålig dagstidning, i synnerhet med tanke på att den i kraft av sin storlek och totala dominans i nordvästskåne borde ha resurser att prestera betydligt bättre journalistik. Kulturmaterialet känns ofta förutsägbart och andefattigt, nöjessidan innehåller nyheter man redan läst i riks- eller kvällspressen, man saknar grävande, kritiskt granskande reportage om t.ex. lokalpolitiken eller det lokala näringslivet osv.

    Själv väljer jag numera att bojkotta eländet. Möjligen kan jag någon enstaka gång besöka HD:s webbplats för att se vad de skrivit om någon lokal nyhet. För övrigt undviker jag i möjligaste mån att stödja dem. Jag uppmanar fler att göra som jag!

  6. frihetenärhär

    Res er för Pär Ström!

    AVE!

    Lite mer info om Per Ström: http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4r_Str%C3%B6m //Mod’s anm

Kommentera

