Reinfeldt, spola din moderata högfärd!

Jag trodde inte det skulle gå så långt att jag skulle behöva ta en S-ledare i försvar mot statsminister Fredrik Reinfeldt, men nu har det hänt. Reinfeldts arrogans har åter tagit sig odemokratiska övertoner, och minner starkt om den gamla högerns syn på sig själva som något högre än alla andra. Ränderna går uppenbarligen aldrig ur, och det här är ett utfall av högerextremistiskt översitteri i dess sanna bemärkelse.

Nu nekar Reinfeldt den nye S-ledaren Håkan Juholt debatt med anledning av omvalet i Örebro och Västra Götaland, eftersom han anser att S inte specificerat sin sakpolitik (det vore ju tvärtom ett skäl att *ta* debatten, för hur skulle han inte kunna slakta S i debatten om de saknat sakpolitik?). Jag drar också samma slutsats som statsvetaren Henrik Oscarsson (se SvD-länken nedan). Reinfeldts debattvägran riskerar att minska intresset för omvalet och minska valdeltagandet. På sikt skadar sådana här beteenden demokratin, särskilt när en statsminister uppvisar dem.

Jag skäms över att Fredrik Reinfeldt är Sveriges statsminister och jag skäms (om än bara tillfälligt) för att vara svensk när färska undersökningar visar att 68% av svenskarna har förtroende för den mannen. Vad mina egna partisympatier anbelanger, så vill jag att Sverigedemokraterna framöver gör mer för att försämra hans möjligheter att regera Sverige.

//Patrik, Ängelholm

Länkar:

Göteborgsposten
Skånska Dagbladet
Dagens Nyheter
Svenska Dagbladet

Vass kritik från den annars så följsamma och politiskt korrekta bloggen Tokmoderaten

One response to “Reinfeldt, spola din moderata högfärd!

  1. Tack för länken från den följsamma och politiskt korrekta Tokskallen!

    Tack själv, du länkar ju tillbaka. //Mod’s anm

    Ps. politiskt korrekte, eftersom du är av hankön så skall det inte vara feminin form. //Mod’s ordm

Kommentera

