Censurbloggen opassande.se

Tillägg med skärmdump nedan, kl 22:22 110306, som visar utdrag från opassande.se , en blogg vars ägare ”Emma” tillhör Piratpartiet. Jag testade att posta på bloggen igen, med en liten fråga som framgår av skärmdumpen nedan. Därefter satte Piratpartiet-Emma på censurfiltret igen, som också framgår. Ja, det tror fan att man ”skickar upp samma länkar om och om igen”, när de ingår i ett inlägg som man inte får publicerat. Initialt vet man ju inte om det beror på censur eller tekniska problem. Den enda goda tanke jag hade om piratpartister, att de inte ägnar sig åt samma nätcensur som de själva fördömer, får härmed omprövas.


Efter en rätt tuff diskussion mot bloggaren ”Emma” som står bakom bloggen ”Opassande”, där jag bemötte hennes stollerier om att media skulle skydda SD-politiker och hålla dem bakom ryggen (!), valde Emma att bryta ut vår diskussion och behandla den i en egen postning. Inget fel i det, tyckte hon vår diskussion var så intressant, så ska hon förstås göra det.

Fel blir det däremot när man skriver om någon, utan att tillåta dennes genmäle. Så har Emma gjort. Jag tillåts inte bemöta det hon skriver i det aktuella blogginlägget.

Bl.a. ville hon inte godkänna följande post från mig:

***
Vet inte om det jag nyss skrev försvann, eller ligger i buffert för ev. godkännande. Misstänker det första, så jag tar om det i korthet.

Gapar man om att något är dåligt, så ska man också kunna presentera hur man vill ha det istället. Emma menar att media låtit sverigedemokrater ”komma undan”, t.ex. beträffande William Petzälls sjukdomstillstånd och Björn Söders twitterinlägg med länk till en sensationssajt. HUR menar Emma att media borde hanterat det och rapporterat om det istälet? Beskriv konkret, tack.

Jag fick de 10 länkarna bortklippta. Av vilken anledning vill Emma lägga locket på vad gäller medias tystande / bristande rapportering om grova misstag från PK-partiernas politiker? Jag provar att posta länkarna igen. De är förstås bara ett axplock ur något som skulle kunna vara väldigt mycket längre.

http://frianyheter.wordpress.com/2010/08/20/29-arig-piratpartist-domd-for-valdtakt-mot-barn/

http://politisktinkorrekt.info/2010/08/20/s-politiker-som-kandiderar-ar-misstankt-for-kidnappningsplan/

http://politisktinkorrekt.info/2010/08/19/sossepolitiker-kopte-sex-i-lo-lagenhet/#more-52642

http://frianyheter.wordpress.com/2009/10/02/socialdemokrat-domd-for-valdtakt-mot-barn/

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/285183-full-politiker-misshandlade-27-aring

http://www.dn.se/sthlm/kommunalrad-avgar-sedan-han-forsokt-kopa-sex-1.991243

http://www.freesweden.org/michael_leventis.htm

http://www.newzglobe.com/sv/artikel/20100316/toppolitiker-inblandad-i-knivmisshandel-pa-ex-make

http://nyheter.se.msn.com/artikel.aspx?cp-documentid=155083476

Frågan kvarstår. Menar Emma att media tillräckligt ställde berörda politiker och deras partier till svars i de här fallen?

//Patrik, Ängelholm

6 responses to “Censurbloggen opassande.se

  1. Jag upprepar gärna här ungefär vad som jag påpekade som en kommentar till Emmas postning.

    Patrik,
    När du kränger ur dig begrepp som Censur så bör du påminnas om att signaturen Emma varken har jurisdiktion eller våldsmonopol!

    “… Jurisdiktionen är begränsad till ett geografiskt område eller till vissa personer eller visst sakområde [t.ex. Censur]…”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Jurisdiktion

  2. De som skriker mest om att vi måste respektera demokratin och yttrandefriheten är oftast de som vill inskränka mest. Med tanke på piratpartiets strävan efter att införa fri fildelning vilket ur en demokratisk synpunkt borde vara helt ok så blir man bara konfunderad när det nu visar sig att representanter för piratpartiet sysslar med censur som den värsta kommuniststat.

  3. Patrik; Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta på bästa sätt, misstänker att du möjligen är alldeles för arg för att vilja förstå: Som jag skrev redan i inlägget (vilket du verkar ha missat, men det är lätt hänt), är det en automatisk funktion inbyggd i wordpress för att förhindra spam. Du har med största sannolikhet en sån automatiskt funktion även här på wp.com.

    Jättebra att du har din egna plattform – och jag hoppas att du noterat att jag från min blogg länkat tre gånger till detta inlägg, samt att varje gång du kommenterat har ditt namn en länk som leder hit till bloggen. Du är med andra ord inte censurerad (censur är dessutom att staten går in och bestämmer var när och hur du publicerar dig själv). Däremot är det upp till dig själv om du vill delta i en diskussion på någon annans blogg på dennes villkor. Ungefär som man respekterar människors hem man är besökare hos. Jag är inte skyldig dig nånting, även om du upplever det frustrerande.

    Dragan; Du är varmt välkommen att besöka min blogg och ta reda på hur det ligger till med det. Det skadar aldrig att idka lite källkontroll.

  4. Uno,

    Det har inte den här bloggen eller min signatur heller, men Mittenradikalen censurerar, till skillnad från ”Opassande”, inte. Bloggen ”Opassande” tar bort opassande kommentarer, det är kanske därför den heter som den gör?

    Emma,

    Jag känner till den funktionen, men om något fastnat där så kan man ju faktiskt som bloggägare utan problem flytta det därifrån. Det är ju bara en usel och konstruerad ursäkt, liksom ditt bajsnödiga resonemang om att jag inte skulle ha hållit mig till ämnet. Där tas du i försvar av signaturen ”Qer” med resonemanget att yttrandefrihet ”är en rättighet och inte en skyldighet”. De orden kunde lika gärna kommit från Gadaffi, när han häromdagen stängde av Libyen från internet.

    Länkarna i inlägget innehöll känslig information som motsade dina hypoteser, därför tog du bort inlägget. Bl.a. innehåller en av länkarna information om en partikamrat till dig som dömts till fängelse för att ha våldtagit småbarn. Trots att domen mot honom föll endast en månad före valet 2010 för det kanske allra vidrigaste brott man kan tänka sig, så fick det i det närmaste noll uppmärksamhet i media. Medias rapportering kring den och andra domar visar kontrasten mellan verkligheten och din hypotes om att SD’s politiker skulle ”skonas” av media.

    Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas få er piratpartister att förlora byxorna så kapitalt. Piratpartiet är inget frihetsparti, utan ett litet överflödigt bihang till den politiska korrektheten.

    //Patrik, Ängelholm

  5. Kanske min trevliga ton lurade dig lite där, jag ber inte om ursäkt, tvärtom, jag förklarade bara hur tekniken fungerar. Dina länkar har inte med inlägget att göra hur mkt du än vill få det till det: Två fel gör inte ett rätt. En idioti ursäktar inte en annan. Ett brott ger inte frikort för andra brott. Men jag tror inte att det är antalet förtydliganden jag kan bistå med här, utan din förmåga att se vad andra skriver.

    Tack för länken till min blogg, förresten, bra att du låter folk själva avgöra vem det är som har brallorna nere. (Jag hoppas det inte drar för kallt om benen, på dig.)

    Emma, jag tror du ska försöka lära dig skillnaden mellan att be om ursäkt och att komma med en ursäkt. Du gillade inte länkarna, särskilt inte den som handlade om att din partikamrat strax före valet 2010 dömdes för våldtäkt på småbarn. Därför valde du att inte publicera.

    Jag har det varmt och gott om benen, och högre upp också för den delen. Men vad de byxlösa anbelangar så kommer jag i sammanhanget osökt att tänka på en strof ur den där snapsvisan:

    (mel. I Apladalen i Värnamo)

    Hon var så liten hon var så frusen
    Hon hade istappar under musen
    Tinge linge ling

    Håll dig till sanningen hädanefter Emma och stå för vad du säger, gör och skriver. Så mår du bättre.

    //Mod’s anm

  6. Måste bara ta och hedra emma för hennes tålamod och konstruktivitet när det kommer till människor som bara inte lyckas hålla tungan rätt i mun, utan stolt visar upp den hängandes över hakan.

    Emma behöver säkert stödet. Men när blev nätcensur konstruktivt för Piratpartiet? //Mod’s anm

Kommentera

