Mordförsöksmisstänkt vänsterpartist toppar valsedel i Göteborg

testÅr 2005 blev vänsterpartisten Marie Lindéns exmake närapå mördad/dräpt, på öppen gata i Göteborg. Gärningsmannen kunde gripas och dömdes till ett lindrigt fängelsestraff. Gärningsmannen var f.ö. god vän till Marie Lindéns nye kille.

I oktober 2005 satt Marie själv häktad i 3 dygn, misstänkt för att ha lejt mördaren, men släpptes i brist på bevis.

Marie Lindén är idag kommunalråd och toppar Vänsterpartiets kommunvalsedel för Göteborgs centrum.

Källa:
Politiskt Inkorrekt

Tack till Anita Nordqvist, som uppmärksammade mig på detta genom sitt inlägg på forumet Ungsvensk.

När det gäller SD-politikers vandel vet vi att medieintresset är enormt redan för skitsaker som t.ex. betalningsanmärkningar. Hur blir det denna gång? Någonting säger mig att detta inte kommer stå på löpsedlarna i morgon.

I sammanhanget kan också uppmärksammas att domar för grova brott inte är något hinder för att kandidera för Vänsterpartiet, utan snarare verkar vara en merit. Marie Lindén kunde förmodligen varit toppkandidat även hon dömts för den mordförsöksmedverkan hon misstänkts för. På Vänsterpartiets valsedel för Stockholms stad står t.ex. Jackie Nylander som nr 10. Nylander dömdes nyligen för att ha misshandlat och dödshotat en man i Stockholms tunnelbana.

Tillägg 100430:
Då jag vid tidpunkten för återgivandet av händelsen från Politiskt Inkorrekt uppfattade att mordförsöket faktiskt lyckats, vilket lyckligtvis inte var fallet enligt hänvisad källa, har jag ändrat i texten på 2 ställen, vilka utmärkts med fetstil. Rubriken är ändrad från ”mordmisstänkt” till ”mordförsöksmisstänkt”. Även om det inte stämmer i juridisk bemärkelse, så är min hantering av begreppen ”mord” och ”mordmisstanke” i enlighet med hur etablerade media använder dem. Ett färskt exempel gäller 23-åringen i Landskrona som misstänks för vållande till annans död efter det som i folkmun kallades ”parkeringsmordet” och som i bl.a. Helsingborgs Dagblad från första början beskrevs som ett mord, och med begreppet ”mord”.

8 responses to “Mordförsöksmisstänkt vänsterpartist toppar valsedel i Göteborg

  1. Pingback: Tunström » Blog Archive » Ytterligare en sverigedemokrat dömd för förtal

  2. Tunström, varför skulle jag bli förvånad?

    Försvarligheten i det här fallet lär vara avgörande. Vadsedeln är nyligen släppt. Toppar man en kommunvalsedel i Sveriges näst största stad och har en sådan vandel som Marie Lindén, så vore det väl själve faen om det inte var tillåtet att skriva om det!? Det har nyhetsvärde och är något vilka media som helst hade kunnat uppmärksamma.

    Det jag skriver är dessutom rakt av återgivet från en av Sveriges största nyhetssajter på internet. Det menar jag är skälighet nog för uppgifterna jag skrivit om. I det totala sammanhanget har min blogg p.g.a. den hänvisade sajtens tusenfalt större läsarkrets, dessutom inte signifikant bidragit till ytterligare spridning av uppgifterna.

    Där har vi en början till mitt svaromål.

    Oavsett det här målets utgång, så funderar jag allvarligt på att lägga ner bloggen och börja skriva anonymt istället i något annat sammanhang. Det kan ev. vara enda sättet att värna sin yttrandefrihet.

    Ps. Nu har även sajten Newzglobe skrivit om fallet, och betydligt mer utförligt: http://www.newzglobe.com/sv/artikel/20100316/toppolitiker-inblandad-i-knivmisshandel-pa-ex-make

  3. Enligt stämningsansökan vitsordar Lindén att hon är en offentlig person, så strunta du i försvarligheten. Vad viktigare är är att kunna styrka dina påståenden. Newsglobeartikeln ger inget stöd åt att det skulle ha rört sig om mord, utan det talas om ”den grova misshandeln”. Personen som angreps med kniv är vid liv, och fick inga vitala organ skadade genom knivangreppet. Du skriver att Lindén var mordmisstänkt och misstänkt för inblandning i mord. Det har hon aldrig varit, och det påstår inte Newsglobe heller. Hur du får ”anstiftan till den grova misshandeln” till ”misstänt för mordmedverkan” kan jag inte se. Det finns inget mord och ingen mördad.

  4. Närapå mördad? Ett knivhugg utan skador på vitala delar, som gjordes hastigt av en berusad person? Det bedömdes helt riktigt som grov misshandel. Hur gör detta Lindén till mordmisstänkt eller misstänkt för att ha lejt en mördare? Eller ens mordförsöksmisstänkt? Det har aldrig funnits någon misstanke om mord eller mordförsök från åklagares sida. Inte mot någon inblandad.

    Förhoppningsvis förstår du att dina ändringar nu när du känner till stämningsansökan inte kan fria dig på minsta sätt.

  5. Jag medger en miss i det jag skrev, och det är möjligt att Marie Lindén kommer försöka vända det emot mig. Jag uppfattade nämligen att mordförsöket lyckats, vilket som väl är inte var fallet. Det var rent slarv från min sida, vilket jag får be läsarna om ursäkt för.

    Juridiskt har jag svårt att se hur det skulle kunna ha avgörande betydelse för den här domens utfall. Jag har dessutom gjort allt i min makt för att rätta texten direkt efter att jag blivit klar över felet. Ändringarna framgår jämfört med originaltexten.

    Att jag uttryckt begreppet ”lejt mördare”, ja det är ju dock en direkt återgivelse av rubriktexten på nyhetssajten Politiskt Inkorrekt.

    Beroende på hur anmälan ser ut, så kommer jag troligen åberopa slutet av förtalsparagrafen i brottsbalken:

    ”…var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.”

    Försvarligheten ligger i nyhetsvärdet. Skäligheten för att anta sanningsvärde ligger i att 2 stora nyhetssajter publicerat uppgifterna, vilka jag återger utan att dra några ytterligare egna slutsatser kring hennes vandel.

  6. Och var ser du någon av nyhetssajterna använda ordet ”mord”?

  7. Timoti,

    Varför använder du olika namn vid olika postningar? Du var igång på min blogg även när det gällde Zana-fallet.

    Den gången hade du fel, då det står helt klart i efterhand att jag hade gått fri om jag fullföljt, förutsatt att tingsrätter dömt lika (vilket du iofs kan hävda att de inte alltid gör).

    Närapå mördad menar jag att man blir om någon försöker knivhugga en. Ev. andra tolkningar får vi väl ändå förpassa till avdelningen ordmärkningar.

    Jag går inte in i vidare diskussion med dig här om detta, utan kommer fokusera på mitt svaromål när jag läst domen.

  8. Inlägg med barnsliga förolämpningar borttagna och signaturen Timoti bannad. Han tålde uppenbarligen inte att bli avslöjad. Men tack ändå för upplysningen du gav som gjorde att jag kunde rätta felet. //Mod’s anm

Kommentera

