Media mörkar resultat av skolomröstning

En skoldebatt hölls under veckan på Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium i Malmö. SDU’s David von Arnold svarade för Sverigedemokraternas hållning i de olika ämnen som debatterades, alltifrån ungdomsarbetslöshet till kriminalitet.

Ett intressant och innovativt inslag var att eleverna (uppskattningsvis ca 250 till antalet) fick SMS-rösta kring olika frågor. Som avslutning fick de även SMS-rösta om vilket parti de hade röstat på om det varit val idag. David och de andra debattörerna satt säkert och kallsvettades lite när resultatet skulle presenteras. David berättar på forumet Ungsvensk:

I slutet av debatten så skulle alla rösta på vilket parti dom skulle rösta på och jag satt där och tänket ”3-4% och jag är nöjd.” Och när jag fick se resultatet så trodde jag att jag såg fel och att det inte kunde vara rätt. Vi fick 44,35%! Det blev rätt tyst uppe på scenen men jag börja klappa mina händer och skratta av förtjusning, var rätt kul att se våra motståndares miner.

Med tanke på att resultatet kungjordes inför öron och ögon på rätt prominenta politiska företrädare, inkl. migrationsminister Tobias Billström (som jag förmodar var kvar vid tillfället), så får man ju ändå säga att det måste ha haft en viss tyngd och bör ha bidragit till sund eftertänksamhet.

SSU’s och Ung Vänsters sympatisörer (om det fanns några där) fick se sig svikna, eftersom dessa bojkottade debatten. SDU fick därmed agera ensam opposition mot alliansens ungdomsförbund. Sossar och kommunister kanske även tänker bojkotta riksdagsarbetet, efter att Sverigedemokraterna kommit in?

Länkar:
Mattias Karlssons blogg (SD-kuriren)
Sydsvenskan (utdrag ur debatten)

3 responses to “Media mörkar resultat av skolomröstning

  1. Morten Uhrskov Jensen har skrivit en utmärkt karakteristik av svensk media:

    http://blogs.jp.dk/setfrahoejre/2010/04/25/det-skr%c3%a6kkelige-net/

  2. ¨Sossar och kommunister kanske även tänker bojkotta riksdagsarbetet, efter att Sverigedemokraterna kommit in?¨

    Man kan alltid hoppas, det bästa är om de tom bojkottar valet.

    Ja eftersom SD ”besudlat” valet genom att ställa upp, så vore det ju helt enligt vänsterns logik att inte alls befatta sig med det 🙂 //Mod´s anm

Kommentera

