Ask ångrar radikalfeministisk groda

Justitieminister Beatrice Ask (M), uttryckte häromdagen att det ska räcka med blotta misstanken om att en man gjort sig skyldig till sexköp, för att han ska hängas ut offentligt och inför sin familj. Mer specifikt föreslog Ask att brev i grälla färger skickas hem till misstänkta män, där det på utsidan av brevet omedelbart framgår vad de misstänks för. Meningen är att så många som möjligt ska se det, inkl. männens familjer.

Någon föreslog på en blogg (minns tyvärr ej vilken, annars hade jag hänvisat) att Asks utspel skulle vara en flirt med sverigedemokrater. Det fick mig full i skratt. Förmodligen var det en förvirring ang. att vi kräver hårdare straff för vissa brott, men jag har aldrig hört något förslag från SD’s sida om att just sexköp skulle betraffas hårdare. Däremot är vi ju för hårdare straff för främst våldsbrott.

Asks utspel handlar dock inte om hårdare straff för dömda brottslingar, utan om att misstänkta sexköpare ska hängas ut, fastän de kan vara oskyldiga. Ask föreslår alltså att hela grundprincipen om oskuld tills motsatsen bevisats skall skrotas, och med den rättssäkerheten. Det hela påminner dessutom starkt om radikalfeminism, i bästa Tiina Rosenberg-stil (ni minns kanske hennes ”Män är djur”-uttalande?).

Sexköp är inte någon sund företeelse, men samtidigt något som är resultat av 2 vuxna människors självvalda handlingar. Jag har ingen uppfattning om ifall fördelar eller nackdelar med lagen överväger, men vad jag definitivt anser till skillnad från justitieministern, är att rättssäkerheten skall överordnas all tillämpning av svensk lag, och att misstanke aldrig är tillräckligt för att hänga ut någon för ett brott.

Jag vet inte om jag tycker Beatrice Ask bör avgå. Jag visade redan i valet 2006 att jag inte har förtroende för något enda av de 7 nuvarande riksdagspartierna, och deras ev. regeringsbildningar. Den markeringen håller mandatperioden ut och bekräftas förstås ytterligare när regeringsrepresentanter uttalar sig så oansvarigt och inkompetent som Beatrice Ask gör.

Länkar:
SvD
DN
HD
Politikerbloggen

One response to “Ask ångrar radikalfeministisk groda

  1. Jag har ett förslag som kanske kunde göras för politiker som inte skött sig, brev till dem ska förses med sorgband, så de lär sig att fatta rätt beslut.

Kommentera

