En lusing till rasisterna

Jag har följt debatten på Carinas och Stefans blogg ang. SD-mötet i Stockholm med personer av kaldeisk/irakisk bakgrund. Jag skulle göra det för enkelt för mig om jag avfärdade de kritiska röster som dykt upp på deras blogg som troll. Några kan iofs säkert vara just troll, medan andra är folk som sympatiserar med Sverigedemokraterna på fel grunder.

Det är inte så långsökt att tänka sig att medias rasist-stämpel mot SD faktiskt kan få en och annan rasist att visa intresse för partiet, åtminstone tills de läser vårt partiprogram eller konfronteras med SD-evanemang av nämnd sort. Det uppstår en besvikelse när de upptäcker att det inte, som de hoppats, finns något rasistparti i deras smak med chans på Sveriges riksdag 2010. Besvikelsen tar sig sedan uttryck i frustration, vilket vi också kan se av vissa kommentarer i samband med inläggen.

Sverigedemokraterna är för en öppen svenskhet. Det innebär att invandrare som assimilerar sig i Sverige, är välkomna här. Sverigedemokraterna är också ett parti som föredrar dialog med både sympatisörer, kritiker och andra intresserade, vem det än vara må. De som inte ställer upp på den sortens politik är ärligare mot sig själva om de byter till ett parti som bättre passar dem. Någon av de missnöjda ”hotade” att rösta på Nationaldemokraterna. Jag önskar snarast att det vore ett löfte.

”Tjänstefel” av mig att inte lisma för möjligen potentiella taktikröstare, kan jag tänka mig att någon anser. Jag kommer aldrig slicka någon upp längs stövlarna bara för att vinna falska taktikröster. Det är inte vad politik går ut på för min del och det är inte vad jag tror på långsiktigt.

Jag vill avsluta med att citera vad Linus Bylund alias signaturen ”Den förbannade sverigedemokraten” en gång skrev på den sverigedemokratiska samlingsbloggen SD-blogg: Är du en idiot, stick!

Länkar:
Carina Herrstedt träffar personer med kaldeiskt/irakiskt ursprung i Stockholm
Kritik från SD-”anhängare”
Klargörande ang. besöket i Stockholm

Ps. ”Rasist” är ett missbrukat begrepp i dagens samhälle. Jag använder det enligt ordbokens PK-befriade betydelse, och jag använder det lika oavsett om den drabbade har svensk eller utländsk bakgrund.

One response to “En lusing till rasisterna

  1. Kan bara hålla med. De som tar illa upp av detta kan gärna lämna partiet, även om de bara är sympatisörer.

Kommentera

