Helsingborgs Dagblad fortsätter sin censur

Så här ser det just nu ut i diskussionstråden under artikeln som handlar om förlikningen mellan mig och kommunisten Zana Hussan. Jag vågar tolka det som att jag har ett visst stöd bland kommentarsskribenterna.

Faktum är att jag hann se kommentar nr 2 (men tyvärr inte skärmdumpa den) innan den togs bort. Den kommenterade bl.a. den avslutande slängen som HD-reportern tillåter Zana Hussan att rikta mot mig. Kommentar nr 3 var min egen, där jag påpekar att nr 2 tagits bort trots att den inte bröt mot kommentarsreglerna.

I en ledarartikel för någon månad sedan ondgjorde sig Helsingborgs Dagblad över att de blir kallade Pravda, av bl.a. Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder. Min uppmaning då liksom nu till Helsingborgs Dagblad om de inte längre vill bli betraktade som ett maktens verktyg för att undertrycka folklig opinion: Sluta bete er som Pravda!

Se vidare blogginlägget HD upprepar ”ärekränkning

11 responses to “Helsingborgs Dagblad fortsätter sin censur

  1. Hej,

    Ja, Helsingborgs Dagblad (HD) är Sveriges svar på Pravda. Jag tror inte att det finns någon motsvarighet i hela Sverige. HD censurerar allt från SD och vägrar skriva om vad vi gör i politiken, såvida man inte har möjlighet att smutskasta oss eller skriva negativa artiklar. I Helsingborg är vi tredje största parti men skulle man gå efter vad som står i HD så existerar vi inte ens.

    Senast ut är en debattartikel om Ångfärjestationen i staden. Tror ni att den blivit publicerad? Inget man skickar in till blaskan publiceras.

    Tyvärr har HD fullständig monopol i NV-Skåne. Jag hoppas dock att allt fler väljer att ta del av nyheter via internet och säger upp sina prenumerationer på HD. Tidningen förtjänar bara en sak: Att läggas ned!

    HD står idag lika långt ifrån demokrati och yttrandefrihet som den gjorde under andra världskriget (HD var en pronazistisk tidning under kriget!)

    Mvh
    Björn Söder

  2. Håller med Björn Söder fullständigt!

  3. Ytterligare påhopps kommentar och anklagelser om att du skulle vara nazist har godkänts och publicerats på kommunistens blogg. Dumpar finns 😉

    Bara att skicka ett mejl på jorma_sd@hotmail.com så skickar jag dessa till dig.

  4. Jag kan peronligen intyga att NST censurerar insändare på så vis att SD-positiva inlägg eller insändare med saklig kritik av invandringspolitiken och integration konsekvent tas bort av moderatorn. Uppskattningsvis har 50-100 av mina inlägg censurerats under de senaste tre åren.

    Denna PK-blaska har ingen som helst trovärdighet i frågor som de jag nämnt.

    Landkronaredaktionen är något mer öppen för debattinägg, men det är fortfarande märkligt att de som konsekvent smutskastar Sd har ”tolkningsföreträde” på insändarsidorna.

    UncleBob

  5. Jag håller med om att en tidning av NST:s kaliber borde bojkottas ekonomiskt.
    Det innebär exempelvis att jag kommer att förorda att den marknadsföringsbudget vårt företag har, inte skall innefatta annonsering i NST.
    Denna policy kommer att gälla fr.o.m mars månad 2010. För min del kommer jag inte att sakna blaskan.

    UncleBob

  6. När jag växte upp på 60-70 talet så var NST och Arbetet dom två största morgontidningarna i Landskrona. Arbetet gick som bekant i graven för 10 år sedan. Tycker att NST borde följa efter. Dess bäst-före datum har verkligen passerat.

  7. Björn, Jorma, Uncle Bob, Robin_Shadowes, tack för era kommentarer.

    Svenska journalistkåren i gemen kännetecknas av ett förakt mot den politiska oppositionen (läs SD, för någon annan opposition värd namnet finns inte i dagens Sverige). HD har ett särskilt ansvar att inte särbehandla och diskriminera SD, eftersom partiet är så starkt i dess utdelningsområde. Effekten när de likförbaskat gör det, blir synnerligen antidemokratisk.

    Sen är nog just Helsingborgsreportrarna extra j-vliga. Bland de som skriver om Ängelholm, finns ett par som beter sig hyfsat juste när det gäller SD… men de får väl hålla tungan rätt i mun, så de inte kallas till allvarligt samtal med chefen och skickas på ideologisk skolning (eller enklare avskedas).

    Kommentarerna är ett tragiskt kapitel för sig. HD tar bort dem med fel åsikter, så enkelt är det. En insats mot detta är att ta skärmdumpar på inlägg de ännu inte hunnit ta bort, och sedan presentera dem på bloggar och andra forum.

    Fler och fler inhämtar nyheter från oberoende källor på internet. Vi ser ju icke minst hur Fria Nyheter och Politiskt inkorrekt ökat mycket kraftigt bara under de senaste 2 åren. Det finns all anledning att se positivt på den utvecklingen. Bort med presstödet, så kommer dagstidningarna att tappa sin maktposition per omgående.

  8. Patrik, du fokuserar på fel saker !

    Det är så klart en trist grej du har råkat ut för men låt inte det transatlantiska fulspelet styra matchutvecklingen för att tala hockeyspråk.

    Nu vill vi se uppföljning på dom sista väljarbarometrarna och nedsabling av den rödgröna röran.

  9. EW,

    Jag förstår inte om du syftar på Hussan-fallet eller på att jag (liksom andra sverigedemokrater) angriper det ruttna mediaklimatet? I båda fallen menar jag att jag fokuserar på rätt saker, inte för att jag hade så mycket annat val när det gällde stämningen jag fick emot mig.

    SD fick nog en liten spik i opinionen efter Åkessons Islam-artikel i Aftonbladet i oktober 2009, men vi håller oss hyfsat kvar kring de toppvärdena. Gårdagens Novus-undersökning gav SD 4,5%, det fjärde högsta någonsin hos det institutet, OCH en vågmästarställning mellan blocken. Se:
    http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/inrikes/2010/02/19/sd_4_5_i_novus_opinion

  10. Men herregud det är väl klart att ni blir censurerade, era tokskallar.

    Precis. Och smaka egen medicin, för nu stryker jag resten av ditt inlägg med alla dess svordomar och påhopp.
    //Mod’s anm

Kommentera

