HD upprepar "ärekränkning"

    Ovan syns en skärmdump från Helsingborgs Dagblad, som visar del av den text som föranledde Zana Hussan att stämma mig vid Helsingborgs tingsrätt för ärekränkning. Först nu, i och med HD’s publicering, når texten med ”ärekränkningen” en större läsarkrets.

    Om Zana Hussan menar minsta allvar med att han verkligen kände sig kränkt av det som stod på min blogg, så kommer han nu stämma Helsingborgs Dagblad för ärekränkning, liksom han stämde mig. Då kan hans ombud dessutom använda sig av de hänvisningar till databaslagen och tryckfrihetsförordningen som han använde i inlagorna till tingsrätten i nämnt fall. De där hänvisade lagrummen kan nämligen bara tillämpas om ansvarig utgivare finns (vilket är fallet med Helsingborgs Dagblad, men däremot inte med min blogg).

    P.g.a. den större spridningen nu, rekommenderar jag honom att stämma vid ett högre belopp.

    En sak till. HD-artikeln avslutas med en impertinent kommentar från Zana Hussan riktad mot min person. Han borde ha hållit tyst av minst 2 skäl. Dels vet han ingenting om mig personligen, förutom att jag är den där sverigedemokraten som försörjde honom med lite fickpengar efter den förlikning hans ombud lyckades nå åt honom (om nu något blev över efter ersättningen till ombudet, vars arbete enligt honom själv var omfattande), dels ingick jag och ombudet en icke-stadfäst överenskommelse om dämpat skitsnack, även om vi inte uttryckte det ordagrant exakt så. Den sortens överenskommelser gäller alltid ömsesidigt.

    Tråkigt också att HD väljer att avsluta med en släng mot mig, helt irrelevant ur nyhetssynpunkt. I övrigt ger artikeln dock en relativt rättvisande bild av förhållandena kring anmälningen och blogginlägget.

    Tidigare blogginlägg:
    Hussan borde skämmas
    Förtalsanmälan bekräftad
    Förlikning i Hussan-målet

    Tillägg 100217:
    Nu upprepar även riksdagssjuklöverns propagandaorgan Expo ”ärekränkningen”. Zana Hussan får alltså ännu en chans att visa att han menade allvar med att han blev och blir kränkt av kommentarstexten. Vi väntar med spänning på hans förtalsanmälan mot Helsingborgs Dagblad… och nu även mot Expo.

    Expo är f.ö. mindre varsamma än Helsingborgs Dagblad i sin beskrivning av fallet , och hävdar att jag betalat skadestånd. Vid såväl brottsmål som tvistemål är skadestånd något som regleras i skadeståndslagen. Det jag betalat här är inget skadestånd, utan ett belopp överenskommet utom domstol genom förlikning. Det enda domstolen gjort är att de stadfäst förlikningen på överenskomna villkor.

    Att tillskriva någon egenskapen att ha betalat skadestånd, vilket alltså förutsätter att denne fällts i brottsmål eller tvistemål, innebär (förutom att det i detta fall inte ens är sant) att tillskriva någon klander i levnadssätt och potentiellt även brottslig gärning. Bådadera ingår i brottsbalkens definition av vad som är laga ärekränkning. Klandervärdet stärks ytterligare av att artikeln om mig omgärdas av andra artiklar, vilka handlar om nazism. Det är inte någon slump, eftersom Expo aktivt söker sammanlikna SD, och därmed mig personligen, med nazister. Jag har skärmdumpat Expoartikeln, men planerar inte i nuläget att gå vidare med det till rätten.

    Tillägg 100225:
    Expo har efter mitt påpekande erkänt missen och ändrat texten i artikeln, så att det inte längre står att jag betalat skadestånd.

6 responses to “HD upprepar "ärekränkning"

  1. Pingback: Sverigedemokraterna i Ängelholm » HD uppmärksammar förlikning

  2. Pingback: Helsingborgs Dagblad fortsätter sin censur « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

  3. Pojken kommer att bli rik efter alla stämningar…

  4. Zana Hussan har såvitt jag vet endast stämt mig, och för det nått förlikning vid en summa som inte täcker arvodet för ombudet, om denne tar rättmätigt betalt.

    Finken däremot har stämt hejvilt och hittills troligen fått en del över netto, men är å andra sidan själv anmäld.

  5. Finken har aldrig lyckats skaffa sig ett liv.

  6. Pingback: Vänsterpartisten Zana Hussan stämd « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

Kommentera

