Elbilsseminarium i Helsingborg 6/11

Det här måste jag bara skriva ett inlägg om, men det finns så mycket att säga att jag hinner få med bara lite grand.

I egenskap av förtroendevald blev jag inbjuden till ett seminarium om elbilar på Hotel Marina Plaza i Helsingborg, den 6/11 -09. Så jag reste ner med tåget när det var dags. Mötet var välbesökt men jag såg ingen jag kände – först. Sedan hörde jag någon som hejade på mig, och där stod partikamraterna Dick Johansson och Kaarina Andersson från SD Helsingborg. Mycket trevligt.

Meningen var att Christian von Koenigsegg skulle vara en av talarna, men han hade fått förhinder. Däremot framträdde han på storbild med en intervju speciellt för mötet.

Flera andra namnkunniga representanter från näringsliv och offentlig sektor fanns bland talarna, som t.ex. Lennart Stegland från Volvo specialfordon, kanslirådet Hans G Pettersson från näringsdepartementet, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg Peter Danielsson, Öresundskrafts ordförande Dick Olsson och vd Anders Östlund.

Mitt intryck av elbilen, är att den kommit för att stanna och kommer bli en allt viktigare del av framtidens trafik-infrastruktur. Det gäller dock i första hand personbilar. Tekniken är på väg framåt och näringslivet tror hårt på idén. Infrastrukturen finns, eftersom el finns lätt tillgängligt överallt, till skillnad från t.ex. biogas och vätgas. Batterierna får allt bättre kapacitet och minskar efterhand i vikt.

Stort fokus vid föreläsningen låg vid de omtalade utsläppen av koldioxid från fossila bränslen, som ska reduceras kraftigt inom ett par decennier, enligt regeringsbeslut.

Jag tillhör inte dem som ifrågasätter växthuseffekten. Jag ser positivt på utvecklimgen bort från fossila bränslen, men jag tror just på att tekniken ska lösa problemet – inte att man ska försöka straffa bort dagens infrastruktur med t.ex. högre bensinskatter. Sådant slår väldigt orättvist, och särskilt mot landsbygden där avstånden är stora. Därför yrkade jag bifall till att Sverigedemokraterna skall verka för en sänkning av bensinskatten, på riksårsmötet i Karlstad 2008 (vilket också vann bifall, och därför är partilinjen i frågan sedan dess).

Elbilen kan förmodligen vara en bra lösning på att rädda miljön och rädda landsbygden, samtidigt. När tekniken är mogen så kommer den. Politiska styrmedel kan vara viktiga både nu för att påskynda utvecklingen och framöver för att underlätta deras genombrott inom bilförsäljningen, men då måste det också vara så långt kommet att det handlar om ett realistiskt alternativ för gemene man.

En fråga som inte togs upp på seminariet, vilket kanske iofs inte var så konstigt eftersom det var rätt teknikinriktat och inte fokuserade så mycket på de politiska bitarna, är frågan om att avveckla beroendet av länder vi absolut inte vill vara beroende av. Tanken att Sverige skall vara oberoende av fossila bränslen 2030 är tilltalande även ur det perspektivet. Idag skakar vårt land varje gång islamistiska arabdiktaturer höjer oljepriset. Förhoppningsvis blir dadlar det viktigaste vi kommer köpa av dem i framtiden.

2 responses to “Elbilsseminarium i Helsingborg 6/11

  1. Kul att se inlägg som handlar om annat än Sveriges dysfunktionella invandringspolitik.
    Sverigedemokraterna ses ju som ett enfrågeparti men när sannolikheten talar för att partiet blir vågmästare efter valet så finns det många andra ämnen att bearbeta.
    Dessvärre är nog partiet splittrat i frågor som kärnkraft, skatteutjämning m.m
    Detta kommer naturligtvis dom etablerade partierna att försöka utnyttja för att destabilisera SD.

  2. ”Ses” som ett enfrågeparti kanske, men det bottnar ju i okunskap. SD’s ambition är tydligt riktad mot alla politik-områden, åtminstone sedan ett antal år tillbaka. Detsamma kan inte sägas om partier som t.ex. PP, JL och FI.

    Bloggen är min ”ventil” och här skriver jag mycket om det invandringspolitiska, för det händer onekligen hela tiden mycket att skriva om på den fronten. Min kommunpolitiska SD-insats ägnar kanske ca 3% åt frågor relaterade till invandring (hade troligen varit 30% om jag verkat i en etnisk, mångkulturell krigszon som t.ex. Malmö).

    Det förekommer olika uppfattningar, vilket oftast är vitaliserande. Det måste finnas en intern debatt. Blir det för mycket, så verkar det förstås splittrande istället för vitaliserande, men jag kan inte se att det skulle vara värre i SD än i andra partier. Tvärtom tror jag SD är ett enat parti, relativt riksdagspartierna med sina interna falangbildningar.

    Ps. Kärnkraften tillhör de frågor där jag upplever stor enighet inom partiet.

Kommentera

