Hussan borde skämmas

Helsingborgs Dagblad höjer under klang och jubel en Facebook-grupp till skyarna, som går ut på att samla så många medlemmar som möjligt som är motståndare till Sverigedemokraterna.

Den aktuella gruppen verkar på den troligen största communityn på internet just nu. Potentialen bör ligga kring 7 miljoner, eftersom ”bara” 18% av svenskarna vill se SD i riksdagen. Men gruppen har ännu inte nått ens 200000 medlemsidentiteter. En fysisk medlem på Facebook kan ha 1 eller flera identiteter, efter eget val.

Initiativet är startat av en vänsterpartist med invandrarbakgrund, sannolikt från ett muslimskt land. Men bingo!

Z. Hussan (tillägg 100207: förnamnet dolt som del i löfte att minska sökrankning på google, men framgår av länken ovan), som vederbörande heter, är invandrare eller har invandrarbakgrund. Sannolikt har vederbörande antingen själv ”flytt” till Sverige, eller har föräldrar som ”flytt” till Sverige. Vanligtvis flyr människor från förtryck och bristande demokrati. Människor som verkligen flytt förtryck är normalt de som mest av alla älskar demokratin och friheten. Ändå är han med i ett parti som:

* omhuldar massmordsideologin kommunism.
* aktivt verkar för och uppviglar till att partier med ”fel” åsikter skall tystas med olagliga metoder.
* har svårt med renhållningen, och så sent som för ett par dagar sedan tvingades utesluta en högt uppsatt aktiv p.g.a. judehat, under protester från de lokala partikamraterna.
* godkänner att företrädare ser våld som godkänd politisk metod.
* tvingats utesluta företrädare p.g.a. extremt grova brott, bl.a. bedrägeri och mord.

En genomgripande granskning av Vänsterpartiet skulle ha ett större nyhetsvärde än att en invandrarfjortis med extremistböjelser startar en Facebook-grupp riktad mot ett demokratiskt parti. Det går inte att utesluta att kommunistpartiet om ett år är del i en svensk regering, som inte självklart skulle förtjäna att betraktas som legitim (folkvald förvisso, men det var Hitler och Hamas också). Ett så tydligt uttalat antidemokratiskt parti har hittills aldrig suttit i en svensk regering.

Övriga länkar:
Nerikes Allehanda
Fria Nyheter

18 responses to “Hussan borde skämmas

  1. Det roligaste utav alltihop är att den ZH’s grupp på Facebook har lika mycket effekt som en skorpion kan simma.
    Och hon tycker att 170 000 medlemmar i den på nästan en vecka är en framgång? Ha, ha, ha, jag skrattar åt det hela vid tanken.
    Om det hade varit frågan om att hennes Facebook-grupp hade varit uppe i 4-5 miljoner, då hade man kunnat börja snacka om framgång för hennes grupp.
    Men 170 000? Det är ju bara blaha blaha.

    Nej, Sverigedemokraterna kommer att komma in i riksdagen 2010, och det kan hon och hennes gelikar inte göra ett förbaskade dugg åt.
    Och hur har hon tänkt att hon ska komma någonvart? Visst, tror man på något så gör man, men man måste också vara realist.
    Om jag vore henne så skulle jag ägna min tid åt att hitta ett jobb istället.

    http://www.karpstryparn.wordpress.com

  2. Detta med Facebooks grupper har fått förstora proportioner. Man lägger in alldeles för stor betydelse i hur stora eller små olika grupper är. För sanningen är som så att folk går med i allahanda grupper utan att ens veta vad dom nyss klickat ”acceptera” för. Jag såg att flertalet av mina facebook kompisar gått med i den gruppen & jag reagerade eftersom jag vet att de faktiskt röstar på SD. Så när jag frågade fick jag tillbaka som svar nåt liknande ”Öhh” Ingen susningen ens om att de var med i den gruppen.. Så man ska nog inte ta i så mycket om deras betydels för resten av världen…

    Men man ska alltid däremot ta en titt på de olika grundarna till dessa grupper. Har förresten för mig att det var Toni Lappalainen (SD-hataren som sen helt plötsligt gick med oss) som drog i gång den.

  3. Karpstryparn,

    2000, 170000 eller 2 miljoner spelar ingen roll. En vänsterpöbel är en vänsterpöbel är en vänsterpöbel, oavsett storlek. Dessutom går det ju att ha flera identiteter på Facebook, så det är inte ens säkert att det handlar om 170000 unika individer.

    Men detta är ett förväntat beteende av vänstern. Det som stör mig mest är att en dagstidning som gör anspråk på att vara seriös och opartisk, ger sig i kast med den här sortens skräprapportering. Desperationen att hitta dynga att kasta på SD verkar inte längre ha några gränser. Men vi vinner på det!

    Ps. Du sa ”hon”, men jag tror det är en han-kommunist. Den bär nämligen slips 😉

    Camilla,

    Gammelmedia kanske har svårt att tolka värdet i nymodigheter som t.ex. Facebook? Jag tänker också på vår partikamrat Jan Rume, som var med i några 100 grupper. Media gick igenom allihop och fann att Rume råkat bli medlem i
    *en* som kunde anses stå nazismen nära. Det räckte för ett tidningsuppslag om att en sverigedemokrat hade nazi-symptier, och nyheten spred sig som en löpeld över landet.

    Toni blev det tyst om ja… en märklig man och vilsen själ.

  4. Håller med Camilla,
    såg att flera av mina kompisar som jag vet till 100% röstar SD gått med i gruppen.

  5. Till ”V”: Även vänsterfascister som du får skriva här, om ni håller er inom standard-kommentarsregler. Soptunnan!

  6. Att lyckas att få ca 200 000 till en grupp på FaceBook krävs en del och det brukar ta tid. ZH lyckades snabbt och det är bara att säga grattis. Det blir även lite komisk när man jämnför med en grupp som SD startade med nästan samma namn. SD:s grupp startades betydligt senare och har inte lyckats få 6000 medlemmar…

    Det har kommit fram tidigare att det finns fler som vill att SD ska stanna utanför riksdagen än de som vill att de ska komma in och det förklarar en del. Att försöka förklara medlemsantalet med att personer har flera konton är bara en dålig idé. Visst kan det finnas det men det finns säkert även i SD:s grupp.

    Att gå med i en Anti-SD grupp är helt ok och det är inget som man behöver skämmas över. I dagens Sverige finns det många som inte öppet vill stöda SD och att gå med i en SD grupp på FaceBook är något man undviker. Detta är den största anledningen till att SD:s grupp inte är större.

    Det som krävs är väl en idé och några tangentbordstryckningar, sen har man en Facebook-grupp som folk ansluter till. Är ämnet brännande som t.ex. vad beträffar SD, så är det förutsägbart att det uppstår en löpeldseffekt.

    Grejen är ju att den här Facebookgruppens anslutning varken är imponerande, överraskande, eller betyder någonting. Kanske ligger det något i det sista du säger, men samma sak vad gäller i princip även SD-gruppen, d.v.s. betydelsevärdet i det stora sammanhanget är mycket lågt.

  7. SD-röstare verkar smarta som går med i en grupp de inte ens håller med om! Nä, ska inte snacka drygt. Jag håller visserligen inte med om Sverigedemokraternas åsikter på en del punkter, men det här med facebookgrupper är ju mer en väldigt ojämn och opålitlig statestik än något som faktiskt kan påverka något.

    Jag köper inte heller att så många personer skulle ha flertal konton som gått med i gruppen. Finns väl säkert, men inte så många så att det påverkat medlemssiffran något märkbart. Och som stellan sa, det finns väl lika gärna i Sverigedemokraternas grupp i sånna fall.

  8. Jag har nämnt möjligheter, utan att säga hur det är och inte är. Vi vet varken hur många dubbla/mångdubbla identiteter eller hur många sd’are som gått med i gruppen. Och framförallt, och för 5:11te gången: Det saknar betydelse 🙂

    Men men… för den som tror på Facebooks makt kan jag meddela att SD storleksmässigt har gått om samtliga riksdagspartier vad gäller partigrupper på Facebook.

  9. Patrik, känner du till att du har blivit stämd för detta av ZH? Det står mer information om det på en viss fulblogg…

  10. Japp jag känner till det, och enligt fulbloggen handlar det inte om själva inlägget utan om en av kommentarerna. Jag har idag också informerat mig lite mer genom tingsrätten, men ärendet är bara registrerat än så länge. Jag har även granskat de lagrum som jag tror kan vara aktuella och ska kolla vad hemförsäkringen säger om ev. juristhjälp.

    Det ska bli lärorikt att ta del av en tingsrättsprocess, om det nu kommer så långt.

  11. 5000 + rättegångskostnader? Är det inte sånt man kallar för läropengar…? 😉

  12. Lilli,

    Det är inte orimligt att kalla det läropengar, med tanke på att att det följer storleksordningen för priser på utbildningskurser inom t.ex. IT-branschen. Men då betalar man iofs sällan ur egen ficka.

    Jag känner mig inte alls säker på att gå fri här, men kan konstatera att det här fallet inte är direkt jämförbart med de 3 nyliga fall där sverigedemokrater dömts för ”blogg”förtal.

    Anledningen är främst att det inte är jag själv som skrivit det som anmälan – enligt för mig i skrivande stund tillgänglig information – gäller. Det är ju inte jag som ”förtalat”, utan en anonym skribent (anonym sånär som på ip-numret, men vederbörande kan nog vara lugn, för det krävs straffvärde på minst 2 års fängelse för att polisen ska få lov att spåra användaren bakom).

    Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor
    (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM)
    anger att man är skyldig att ta bort meddelanden som bryter mot en eller flera av 4 uppräknade lagar – dock ej lagen om ärekränkning. Men om jag inte ens är skyldig att ta bort meddelandet… hur ska jag då vidare kunna anses skyldig till inläggets innehåll?

    Jag tror svensk juridik just nu är inne i en process av att bryta ny mark i de här frågorna. Frågan om brott på internet är fortfarande ny för dem. Det är möjligt att jag kan falla offer i den processen, men de bör tänka på att fällande domar är prejudicerande och att en stormvåg av lycksökande anmälare i jakt på 5000 spänn, kan vänta dem.

  13. Pingback: Förtalsanmälan bekräftad « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

  14. Pingback: DRAGAN KLARIC » Archive » Patrik Ohlsson: Förtalsanmälan bekräftad

  15. 5000 spänn…?
    Många äro sätten att försörja sig på, arbetsfritt..

  16. Pingback: Grupper på Facebook som är emot SD står inte för vad de är « Karpstryparn's Weblog

  17. Pingback: Hur svensk är ZH? « Gotiska Klubben

  18. Pingback: HD upprepar ”ärekränkning” « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

Kommentera

