Schweiz: Islamkritisk annons förbjuds

Stopp-Minarette

I Schweiz kampanjar just nu Schweiziska Folkpartiet (SVP) emot uppförandet av minareter i landet. ”Kommissionen mot rasism” vill dock förbjuda en av partiets kampanjannonser, bl.a. eftersom den anses presentera Islam på ett ofördelaktigt sätt (!).

Jag postade ett inlägg om detta i internetdebatten på Helsingborgs Dagblad, under tillhörande inlägg. En stund senare var inlägget, som väntat, borttaget. Det jag skrev följer nedan:

SVP har ett väljarstöd på 25-30%. Fullständig respektlöst att kalla partiet högerextremt. Det är islamism och politisk islam som är högerextremt och skall bekämpas. Den här affischen förbjuds med argument i stil med att ”Islam skildras på ett ofördelaktigt sätt”. Sådan argumentation är främmande för västerländsk demokrati och yttrandefrihet. Det kan vara intressant för läsarna att veta vilken bild det handlar om. Länk: http://www.pi-news.net/wp/uploads/2009/09/Stopp-Minarette.jpg

2 responses to “Schweiz: Islamkritisk annons förbjuds

  1. Ingen hade väl väntat sig nåt annat Patrik? HD censurerar friskt och har så gjort länge om du framför fel ståndpunkter. Det har både du och jag märkt. Jag är själv förvånad att mitt inlägg har fått stå kvar.

  2. Denna gång låter de iaf (än så länge) länken till min blogg ligga kvar. Ibland ryker de också.

Kommentera

