En mörk dag för västerländsk demokrati

webfrågalissabonfördragetSvenska folket skulle enligt DN’s webundersökning sagt Nej till Lissabonfördraget, om det tillfrågats

Det lönade sig tyvärr att ogiltigförklara den förra irländska omröstningen där resultatet inte blev som makteliten ville, och arrangera en ny. Så kan man hålla på tills det blir som man vill, men det räckte i detta fall med 2 gånger.

Av allt att döma har Irland denna gång röstat Ja till Lissabonfördraget, vilket innebär att dess genomförande kommit ett stort steg närmare. Om genomförandet sker, så innebär det en kraftig maktförskjutning från de enskilda medlemsländernas nationella parlament, till EU’s centralstyre. Det vore ett allvarligt slag mot demokratin och mot europeiska staters (särskilt de mindre) självbestämmande.

Jag är för mellanstatliga samarbeten mellan självständiga europeiska nationer. Den europeiska allmänheten luras av sina makthavare att tro att sådana samarbeten är omöjliga och leder till isolation, och att samarbeten kräver en centralstyrd monsterstat. Det är en grav och felaktig skräckpropaganda.

Kent Ekeroth, Sverigedemokraternas internationelle sekreterare, har tagit fram ett utmärkt dokument som beskriver EU’s och Lissabonfördragets antidemokratiska natur. Det är en varmt rekommenderad läsning, som ger en god inblick i hur det överstatliga EU fungerar.

Mina partikamrater skall känna sig stolta över sin viktiga insats på Irland. Kampen går vidare.

5 responses to “En mörk dag för västerländsk demokrati

  1. INGET förvånar vad gäller EU så jag hade inte ens blivit förvånad om det förekommit valfusk..
    Inte för att hade behövts, man hade kört över Irländarna om dom hade röstat nej: Nationella grundlagar spelar ändå ingen roll för EU.

    Hursomhelst – Lissabonfördraget avskaffar i praktiken vårt nationella självbestämmande vilket är garanten för att i Sverige så styr svenska folket.. Våra politiker svarar till oss.

    Utan detta, och när vi istället styrs av en centralstyrd EU-koloss med poltiker som istället känner lojalitet mot just densamma koloss istället för ett land och dess folk..
    HUR skulle det kunna leda till annat än diktatur?
    För när man knyter dessa politikers karriär och i kort deras liv (politik är ofta allt dom ”kan”) till EU istället för ett land så kommer dom också göra allt för att försvara EU oavsett folkviljan.

    Jag håller inte med er i SD om mycket, men utan demokrati och nationellt självbestämmande är det ju inte ens relevant vad någon av oss tycker eller vill, då har vi inget att säga till om ändå..

    Folk har dött för vårt nationella självbestämmande och så sitter Reinfeldt & co och bara ger bort det till EU genom att skriva på ett papper..

  2. Liberal:

    Jag måste säga att jag inte kunde sagt det mycket bättre själv, förutom det du skrev om SD då.

    Oklart varför du inte håller med SD i stort, men i åtminstone *en* viktig och bärande fråga är du iaf uppenbart på samma sida.

  3. Pingback: Varför räknas folkomröstningsresultatet på Irland nu – men inte förra året? « Nemokrati

  4. Patrik, jag delar vissa uppfattningar med er:
    Jag håller med om vad ni kallar den ”nationalistiska principen” dvs att alla folk skall ha ett eget land där dom själva får styra, och inte tvingas ihop i onaturliga unioner såsom var fallet med tex Jugoslavien, Sovjet och nu – EU.

    Jag håller också med om att invandringen borde begränsas, dock ser jag det från ett ekonomiskt perspektiv, inte ett ”kulturellt”: Vi har vare sig jobb eller bostäder nog åt oss som redan bor i Sverige.

    Jag håller däremot inte med om att man skall utvisa invandrare som kommit efter ett visst år, eller att medborgarskap skall kunna upphävas (Undantag landsförräderi kanske, medborgarskapet anser jag iaf närmast heligt) men med det inte sagt att det skall delas ut hur som helst: Asylrätten förbinder oss ju inte att ge alla – om ens någon – medborgarskap.

    Jag delar även vissa uppfattningar inom ekonomisk politik med er.. Men jag har inte fått uppfattningen att ni är vidare liberala vad gäller socialpolitik och anser att ni är för fokuserade på invandring som källan till Sveriges problem.

    Ärligt talat dock – jag är inte insatt i er ställning i alla frågor heller. Vi kan dela uppfattning i fler än jag tror och jag kan även ha missuppfattat er ställning i vissa frågor. I den här frågan räcker det dock att vi båda tror på demokrati och ett folks rätt till självbestämmande och egen nation.

    Alla som tror på demokratin måste ju samlas runt det här, höger som vänster, för att försvara vår självklara rätt att bestämma över våra egna liv. Om vi istället fastnar i blockpolitik och liknande så vinner EU kolossen och politiken kommer inte spela någon roll ändå. Demokratin är garanten till att vi kan vara oense, med varandra, eller med makthavarna.
    Och det är i kort detta som EU vill avskaffa.

    Jag ser därför helst även en EU-kritisk Riksdag, oavsett dess ”färg” eller politiska inriktning (eftersom EU hotar demokratin är EU kritk med målet att gå ur EU den mest aktuella frågan av alla, partipolitik och blockgränser betyder som sagt inget utan demokrati) så jag hoppas ändå att det går bra för er i valet:

    Jag hade hellre sett en riksdag som var 100% SD än en som var 100% EU-förespråkare, den saken är ju säker..

    Vem vet, ni kanske t.o.m får min röst, Sverige saknar ju idag totalt några liberala partier (FP kan ju kallas sig liberala men det är dom inte) så jag kan lika gärna rösta på någon som är emot EU, vilket i dagsläget är den allra viktigaste frågan av alla.

    Sorry om jag rabblar. 😛

  5. Liberal,

    Ska försöka kommentera så kort det går.

    Ang stycke 2:

    Perspektiven tenderar att flyta ihop. Visserligen är väl de argument du framför oberoende av kulturella aspekter. Finns inte bostäder och arbete, vilket det oftast inte gör, så är ju problemet där oavsett vilket. Kulturskillnader kan dock ge problem som i slutändan blir ekonomiska. Utanförskap och avståndstagande från ett samhälle man inte känner något gemensamt med, lägger grunden för alla sorters problem.

    Ang. stycke 3:

    Det låter som om du jämför med något annat än SD-politik. SD föreslår inte att antalet år i Sverige skall ges något absolut betydelse vid bedömningar av uppehållstillstånd, ännu mindre att någon skulle utvisas av den anledningen.
    Ang. upphävande av medborgarskap så har SD uttalat att medborgarskap som givits på felaktiga grunder genom avsiktlig lögn, bör kunna upphävas.

    Ang. stycke 4:

    Ang. socialpolitiken så förespråkar SD starkt den traditionella svenska välfärdsstaten. I så motto är vi mjukare och mer ”till vänster” än andra invandringskritiska partier som t.ex. norska FrP. De för i princip samma invandringspolitik som SD, men driver i övrigt en högerpolitik a la moderaterna, som knappast gynnar de svaga grupperna.

    Invandringsfrågan är fokuserad men tänk gärna lite också på hur media VILL skildra oss, d.v.s. som ett enfrågeparti som har det som enda egentliga fråga. Så är det inte. Media har t.ex. inte givit ett uns av uppmärksamhet åt att den översta SD-ledningen var i Dublin i dagarna för att kämpa för ett Nej tillsammans med andra EU-kritiker.

    Du har rätt i att alla EU-kritiker borde enas i kampen. Gärna för mig men tyvärr tror jag det är en utopi.

    Läs gärna på lite mer om SD. Jag märker att du har öppna sinnen, så det känns värt att ge det rådet. Gå in via partihemsidan så hittar du enkelt till partiprogrammen för olika områden. Vi KAN vara ett alternativ för dig 2010, men det är klart du som ska bilda dig en självständig uppfattning och själv ta ställning. Jag förutsätter att du är kritisk till medias rapportering (kolla t.ex. mitt inlägg http://patrikohlsson.wordpress.com/2009/10/04/typfall-pa-medias-sarbehandling-av-sverigedemokraterna/ )

Kommentera

