Tummarna för CDU/CSU

tyskvalprognosTyskland går i morgon söndag 27 september till riksdagsval. Vad jag i första hand hoppas är att Tyskland kommer slippa drabbas av terror på sin valdag, och att demokratin får ha sin gång. I andra hand hoppas jag att rätt parti vinner, men vilket är då det?

Jag är inte väldigt insatt i tysk politik, det skall erkännas. P.g.a. 5%-spärren har i praktiken bara 5 partier realistisk chans att ta sig in i Bundestag. Dessa är:

CDU/CSU (ofta kallade Unionen): Kristdemokrater/Konservativa
FDP: Liberaler
SPD: Socialdemokraterna
Die Grüne: Miljöpartiet
Linke: Missnöjesparti långt till vänster, med rötter i DDR-kommunismen

Utanför reella möjligheter till riksdagsinträde lurar det rasistiska NPD (motsvarighet i Sverige: Nationaldemokraterna), som troligen kommer klara 5%-spärren i vissa delstater, men inte totalt sett.

Regeringsmöjligheterna kan möjligen förvåna en svensk. Under den gångna mandatperioden har CDU/CSU regerat tillsammans med Socialdemokraterna. Det blev helt enkelt så jämnt efter förra valet att inget block kunde regera ensamt. Linke, d.v.s. (ex)-kommunisterna, är tråkigt nog rätt stora, men glädjande nog vill ingen ta i dem ens med tång. En rödgrön konstallation mellan Socialdemokraterna och die Grüne är möjlig, men de tänker inte regera ihop med Linke, troligen inte ens ta passivt stöd av dem. Det avståndstagandet hedrar de tyska motsvarigheterna till S och MP.

CDU/CSU är ett parti som i mycket behållit sina konservativa värderingar och inte, som våra svenska moderater, fallit ner i den slaskliberala rännstenen. Invandringspolitiken då? Jag kan inte detaljerna kring partiets invandringspolitik, men stämningarna är uppenbara. Det är tillåtet att öppet adressera problematiken.

Så har t.ex. partiledaren Angela Merkel uttalat att invandrare i Tyskland måste anpassa sig till det tyska sättet att leva, vilket fått Turkiets islamistiske premiärminister Erdogan att gnälla om ”brott mot mänskligheten”, med tanke på de många turkar som lever i Tyskland. Själv har han inga problem med att tvinga kurder att leva som turkar, fastän de inte har något eget land att flytta hem till.

Jag håller tummarna i morgon, för ett val utan terror i första hand, och för en valsegel för CDU/CSU i andra hand. Jag hoppas även att de tyska väljarna tar sina förnuft till fånga och låter extremisterna i Linke och NPD lida svidande valnederlag.

Länkar:
Osäkra väljare avgör valet (SvD)
Ekonomin avgör valet (också SvD)
Merkel landade i valspurten (DN)
Stående tips: Merkel sitter kvar, men med stöd av vem? (DN)
Många osäkra inför tyska valet (HD)
Die Welt. Ev kommer det gå att följa rösträkningen här på valdagskvällen

Fler länkar under valdagen:
Vädret avgör valet?

Uppdatering kl 18.13:
Vallokalerna stänger. Första prognosen tyder på ungefär väntat resultat, men lägre för socialdemokraterna och högre för vänsterextrema och ev. även högerextrema. Trolig regeringsbildning: CDU/CSU + FDP.

8 responses to “Tummarna för CDU/CSU

  1. Oj, Oj, samtycker inte om blogginlägg.
    För den första: Jag är tysk och jag ska rösta immorron bitti. Jag ska avslöja: Förra Gång har jag röstat till kristdemokarteerna eftersom, jag tyckte mycket väl om att ha en kvinnlig förbundskanslern – i motsats til den före Gerhard Schröder -kallad machomann – från socialdemokraternas sida. Så är det om man er präglats av 80 taletes feministska diskussioner ..
    Men imorrron är det en hel annan sak:
    Vi har haft stor koalitionen mellan socialdemokraterna och kristdemokraterna och för den som jobber gick lönerna ned med minst 2 percent i den senaste åren.
    Tio percent av befolkningen äger 50 percent av förmögenhet här i tyskland. Och skatten skall höjas efter valet vidare….
    Därför har jag bestämt:
    Förste röst går till socialdemokraterna.
    Andre röst går till vänsterpartiet.
    (I Tyskland har Du 2 röster – en till direktkandidat, en till partienas lista).

    Bara för att visa tecken, att jag inte samtycke med det som händer här tyskland..
    Att den rikare blir rikare – också om det finnes krisen.
    Och att den vanliga anställd som jobbar 40 timmer i veckan igjennom betala högre skatten ska betala fakturan.

    Jag er overhuvudtaget inte overens med alla som vänsterpartiet säger. Men de är den sista partiet som sköter om vanligt folk. Tyvärr är det så här i tyskland..

    Ha det gott i Sverige – Ers Val ska kommer nästa År..
    Roban

  2. Don’t thumb for CDU, vote for the SPD. De är Tysklands only reasonable choice!!

  3. Roban,

    Det finns som sagt många frågor, och jag drog bara de slutsatser jag kunde dra, utifrån mitt perspektiv och utifrån det jag känner till.

    För min del ser jag ingen jätteskillnad mellan SPD och CDU/CSU. Jag vet t.ex. att det, om man tycker invandrings- och integrationspolitiken är viktig, kan noteras att det går att hitta uttalanden även från tyska socialdemokrater som vore fullständigt otänkbara i det politiskt superkorrekta Sverige, och som hade lett till uteslutning och brännmärkning.

    Den stora skillnaden går mot Linke. Med det sätt du resonerar kring partiet bekräftar ju att det är ett parti för missnöjesröster, liksom vad gäller NPD. Ingenting blir bättre av att man väljer sådana partier. Var glada över den öppna politiska debatt ni har i Tyskland istället, och som vi saknar i Sverige – men som ni tyskar kanske också snart kommer sakna – om ni väljer DDR-Linke.

    En brasklapp dock för att Linke trots detta kanske ändå är mindre odemokratiska än vårt svenska Vänsterpartiet. Det måste vara Europas just nu mest avskyvärda politiska parti.

    TsykSer,

    I don’t see SPD as a catastrophic choice. I just see CDU/CSU as a better alternative 🙂

  4. Die Linke är lika lite ett missnöjesparti som vänsterpartiet. Dess tidigare form PDS härstammar från SED som grundades direkt efter kriget 1946. Partiet må ha varit i opposition i alla tider men det får inte väljare p.g.a. missnöje utan för att det är Tysklands enda stora vänsterparti. SPD är bra mycket mer höger än svenska SAP.

    CDU/CSU får några pluspoäng för att de värnar om sociala värderingar men i övrigt skiljer de sig inte från moderaternas vurm för näringslivet på gemene mans bekostnad. Som SD:are bör du hålla på NPD eller DVU.

  5. Tyska linke är inte odemokratisk, men visst har många gamla DDR SED partister hamnat i partiet. Andra delen är dock vänsterorienterade ungdomar och en en västtysk blandning av frustrerat fackfolket, gamla kommunistpartister och andra som inte kan se det sociala i SPD.
    I alla fall är de inte Europas avskyvärda parti. Det finns ju hur många riktiga kommunistpartier som helst i Europa för att inte tala om alla fascistpartier som NPD, Lega Nord, ungariska Nazipartiet osv osv.

    Jag skulle nog ändå inte rösta på vänstern för att de helt enkelt har inga idéer, är emot allting, är nazionalistisk och antieuropeisk. Precis som svenska vänsterpatiet, inte bättre men inte farligare.

    Jag har röstat på de gröna för de och FDP är de enda två 5%plus partier som inte lever på 50-talet fortfarande. Jag hoppas verkligen att se snart en ny koalition, som t.ex FDP-Gröna-SPD, eller FDP-gröna-CDU. Sånt fungera redan på delstatsnivå och kommer kanske inte hände den här gången men snart är det nog på tiden.

    (jag är tysk och bor i sverige och undrar verkligen vad svenska partier håller på med att har sina koalitoner redan fastställt ett år innan. Det är ju hur tråkigt som helst, då skulle man kunna ha lika bra bara två partier)

    /robert

  6. Jan,

    Linke samlar missnöjesröster, det är uppenbart även för ett ovant öga. Det utesluter iofs inte att de även kan få röster p.g.a. att socialdemokratin blivit för slätstruken i t.ex. klassiska rättvisefrågor. Svenska SAP är f.ö. en politiskt korrekt rödvins- och kulturvänster, som för länge sedan glömt arbetarna, men vaneröstandet verkar rädda dem ännu en tid plus förstås att de samlar nya väljare bland missanpassade invandrargrupper.

    Jo mitt intryck är att CDU/CSU är ett högerparti i bl.a. skattesänkarmening. Där skulle deras uppfattning kunna skära sig med min egen, som är längre till vänster i sociala- och rättvisefrågor. Den genomlysning jag gjort av de tyska partierna visar att jag får leva med det. CDU/CSU ligger närmast.

    NPD’s motsvarighet i Sverige är ND (Nationaldemokraterna). Det vore lika främmande för mig att rösta på dem som på Linke. SD’s syn på restriktiv invandring och högre krav på invandrare, stöds i stora delar av etablerade tyska partier. DVU vet jag ärligt talat inte så mycket om, förutom att de är små och saknar chans.

  7. Robert,

    Där är det väl lite samma i Tyskland som i Sverige, d.v.s. att det är lättare att betraktas som rumsren om man är vänsterextrem än högerextrem. För mig är det ingen skillnad, och lika illa med band till kommunismen som till nazismen.

    Det sista du skriver inom parentes är en sanning med modifikation. De nuvarande 7 svenska riksdagspartierna går till val på 2 block, men agerar motsägelsefullt eftersom de samtidigt säger sig vägra samarbeta med Sverigedemokraterna, som förväntas komma in och ev. bli vågmästare. Kommer SD in med vågmästarroll så finns bara 3 val.

    * Bilda regering med stöd av SD. Det är inte troligt att SD kommer begära ministerposter, men däremot villkora sitt stöd med bl.a. krav på restriktivare invandringspolitik.
    * Bilda regering över blockgränserna, vilket man inte gått till val på. Då väntar: Svekdebatt. Mäktig oppositionsroll för SD. Troliga samarbetsproblem.
    * Nyval. Ett nyval p.g.a. samarbetssvårigheter me SD, lär sluta med ett ännu starkare SD.

  8. Pingback: Grattis CDU/CSU, katastrof för S « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

Kommentera

