Största parti utanför riksdagen?

störstutanförriksdagen2010
Efter 100 avgivna röster stängde jag undersökningen med frågan Störst utanför riksdagen efter 2010?.

Bloggbesökarna kunde inte alls enas och vilket parti som skulle bli störst utanför riksdagen, utan det blev dött lopp mellan Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Piratpartiet, som fick vardera 28%. Närmast därefter kom Feministiskt initiativ med 4%.

Jag avgav själv ingen röst i undersökningen, men tror ju att SD kommer in i riksdagen med bred marginal. Nästa fråga är om KD kommer hänga kvar eller inte. Jag lutar svagt mot att tro att KD kommer klara sig, kanske precis på marginalen och med hjälp av moderatsympatisörers ”kamrat 4%”-hjälp för sin lille medhjälpare. Jag tror även Centern kommer klara sig, fastän även de legat under 4% i någon opinionsmätning. 2014 tror jag däremot kan bli ett domedagsår för 1 eller 2 av de nuvarande riksdagspartierna, men det är en senare fråga. 2010 tror jag således på 8 partier i riksdagen. Störst utanför tror jag Piratpartiet kommer bli, med kanske kring 1,5-2%. Ev. kan de få ett par kommunala mandat på enskilda orter. Ett vidare tips är att Piratpartiet kommer upplösas senast inför valen 2014.

Sverigedemokraterna är största parti utanför riksdagen just nu och har så varit sedan 2002. Dessförinnan var det SPI.

Min uppfattning är att jag har en relativt blandad besökskara på min blogg, långt ifrån enbart SD-sympatisörer. Därmed kan det mycket väl vara så att undersökningen, i all sin ovetenskaplighet, speglar ungefär svenska folkets uppfattning i frågan. Om 1 år vid den här tiden, har vi svaret.

One response to “Största parti utanför riksdagen?

  1. Pingback: Undersökning: Bästa regering « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

Kommentera

