En polischef med rätt inställning

– Jag bränner bilar för att jag vill hämnas.

De ”fattiga” ungdomarna i de invandrartäta ghettona, skapade av 3 decenniers oansvarig massinvandringspolitik och misslyckad integration, har förklarat krig mot samhället.

Mot människor som resonerar så, måste samhället slå tillbaka oerhört kraftfullt. Fastän vi svenskar ofta knyter nävarna i fickorna över polisens dialogdaltande och sammetslena inställning, så måste påpekas att det även finns poliser som har huvudet på skaft. Det gäller alltifrån marktjänsten där jag träffat många poliser som ingivit stort förtroende (och därmed en uppskattad trygghetskänsla för mig som medborgare) till poliser i högre befattningar. En av dessa är länspolismästaren Erik Steen i Uppsala, som säger:

– Bränner du bilar och kastar sten behandlar polisen dig illa. Men vi ska göra det inom de lagar och förordningar som finns.

Handfasta insatser från polisen tror jag också förvisso att det blir i en del fall. Det stora problemet är nog uppföljningen, och att de straff som tillämpas (om det alls blir några) inte är anpassade för den allt grövre brottsligheten. Vad jag tror de här ungdomarna skulle må bra av, är hårt kroppsarbete. Straffläger skulle kunna öppnas i Norrland, ev. hyras i t.ex. Ryssland.

Jag tänkte mig dock inte något Gulag, utan en sorts läger där överlevnaden ligger nära 100%, men som märker om livet och inställningen hos de intagna. Efter en minimitid i lägret på kanske några år, kan de få försöka bevisa att de klarar att återbördas till det samhälle som de tidigare hatade så enormt, men efter en tids tuff frånvaro sannolikt längtar tillbaka till och har en ny inställning till.

Ps. Får någon journalist nys om att jag skrivit detta, så kanske de vill blåsa upp en rubrik i stil med ”SD-politiker vill ha straffläger”. Jag vill därför passa på att påpeka att jag finner idén intressant, men mer ämne för vidare utredning än omedelbart införande.

4 responses to “En polischef med rätt inställning

  1. Guuud, Patrik, jag blir ju helt knäsvag… Och det är inte ens sarkasm…

  2. Ribban behöver höjas en del i diskussionen kring hur vi hanterar den växande kriminaliteten och det s.k. ”samhällshatet” bland vissa grupper. Kanske har jag för en gångs skulle föreslagit något som vore lite kontroversiellt t.o.m. för den danska debatten, trots dess relativt höga takhöjd? Jo, ”straffläger” kan låta tufft, det inser jag förstås.

    Straffläger finns redan idag i Kina och Ryssland, 2 av FN’s 5 mäktigaste medlemsstater (och FN brukar ju betraktas som Gud allena i Sverige), så hur kontroversiellt är egentligen mitt förslag? Det finns heller ingen anledning att vidareutveckla förslaget så att, likt i Ryssland och Kina, brott mot FN’s deklaration om mänskliga rättigheter uppstår. Den deklarationen ger trots allt rätt stora friheter för ett land att utforma sin ”kriminalvård”.

    Det gick ett TV-program på… tror det var 3:an eller 5:an för ett par år sedan, som handlade om brittiska ungdomar som skickades till en slags arbetsläger i USA, där hård disciplin rådde och privilegier fick förtjänas med gott uppförande. Där lyckades de få rätt bra hyfs på de flesta redan efter ett par månader, och gudarna skall veta att de längtade hem till sin tidigare så avskydda ”grå vardag”.

    Jag minns tyvärr inte vad programmet hette. Det är ingen absolut parallell till det jag föreslår, men idén kommer delvis därifrån.

  3. Men Patrik, det skulle faktiskt föreställa en komplimang… Jag är fullständigt enig.

    Tror inte jag har sett programmet du skriver om, men det låter förnuftigt. Som du också skriver måste programmen naturligtvis kontrolleras och evalueras löpande och grundligt – tror att de har haft en del problem i USA med läger som spårade ur.

  4. Precis. Att tuffare tag är populistiskt är skitsnack. Uppföljning och evaluering är lika nödvändig oavsett vilken metoden är.

    Jag noterar att SD uttalat sig officiellt ang. de här problemen, även med fokus på det kortsiktiga, akuta perspektivet:

    http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&id=1175

Kommentera

