Kommer våldsverkarna frikännas?

Sverigedemokraternas pressekreterare Martin Kinnunen och hans flickvän överfölls och misshandlades svårt på Gullmarsplans tunnelbanestation på nationaldagen 2009.

Den 8 juli inleddes rättegången mot 3 misstänkta kvinnor, som assisterades av ett större gäng vid misshandeln. Några ytterligare står dock inte åtalade, förutom de 3 kvinnorna som är:

Hanna Susan Brown, född 1987-12-22, från Ucklum.
Nathalie Nikadon, född 1983-10-11, från Göteborg
Rebecka Roos, född 1989-06-25, från Stockholm

Källa: Södertörns tingsrätt

Under rättegången ”ångrade sig” ett vittne som tidigare trotts kunna lämna uppgifter om händelsen, varför misstanke finns om hot mot vittne. Stora delar av händelsen finns dock på T-banestationens övervakningskameror, som inte låter sig skrämmas av några hot.

I väntan på domen, som faller den 22 juli, har det horribla beslutet fattats att trion skall släppas (!) under tiden.

Martin Kinnunen, som tidigare varit med om ett överfall i sitt hem som även det drabbade hans flickvän, tvekar nu att fortsätta sin politiska bana inom Sverigedemokraterna.

Återigen visar det sig att våld lönar sig för att få bort misshagliga politiker. Det var högst lönsamt vad gällde sossarna Palme och Lindh och det visar sig lönsamt även vad gäller att få bort aktiva sverigedemokrater. Hur samhället så lättvindigt kan acceptera denna utveckling är för mig en gåta och en tragedi. Jag menar att det finns uppenbara kopplingar mellan det förråade politiska debattklimatet och det politiska våldet. Är det accepterat att kalla politiska meningsmotståndare för allehanda degraderande stämplar i debatten (något ledande svenska politiker idag går i bräschen för), så kommer metoderna på fältet, inkl. hot och våld, att följa som ett brev på posten. Förr eller senare kommer detta slå tillbaka mot hela samhället.

Under stora delar av rättegången, skrattade mamman till förövaren Rebecka Roos. Enligt bloggen politisktinkorrekt heter mamman Cecilia Roos och är en känd danspedagog. Hennes person- och kontaktuppgifter finns lätt tillgängliga på internet. Något dessa människor, som hotar och föraktar det öppna samhället, borde ponera, är att de själva är precis lika mjuka mål som alla andra. Jag uppmanar till återhållsamhet och till att lagen trots sina brister måste få ha sin gång, samt till ponerande av det faktum att mamman till skillnad från den nämnda trion, inte står åtalad för något brott.

Ps. Ett tips till min partikollega Martin, dock mest skrivet som en fri tanke, och jag är osäker på om han någonsin ens läser min blogg. Jag vet inte om det är ett bra tips, men kanske kan vara värt en tanke. Som sverigedemokrat är man i allmänhet mer utsatt i storstäderna än på mindre orter. Kanske borde de tråkiga händelserna inte enbart förknippas med partiengagemanget utan också till de faktum att de inträffat i Stockholm. För både Martin och andra partikamrater som utsatts för tråkigheter, skulle en lösning kanske i vissa fall kunna vara att bosätta sig på annan ort, och sedan fortsätta sina insatser för SD. Jag är övertygad om att det i de flesta fall skulle innebära att tidigare händelser kan läggas till historien.

10 responses to “Kommer våldsverkarna frikännas?

  1. Danshögskolans website kan inte nås. haha.

  2. Jag gör samma observation som du. Sidjäveln kan inte nås, men vi kan bara spekulera i vad det beror på. Men vem vet? AFA’s sajt stängdes ju ner strax efter attacken mot SD’s utbildningsmöte i Eslöv hösten 2006, och per egen underhandsinformation vet jag att de 2 händelserna faktiskt var relaterade till varandra.

    Robsten har gjort mer research om mamma Cecilia Roos:
    http://robsten.blogspot.com/2009/07/nu-har-jag-fatt-svar.html

  3. Skriv gärna om detta!

    http://www.nsk.se/article/20090714/OPINION/908338743/1163/FORSIDE/*/lagt-att-anvanda-hitlerreferenser

    *

    Foto: SCANPIX

    Bilden visar en man som gör en så kallad Hitlerhälsning vid ett av Sverigedemokraternas torgmöten. Men enligt André Jonsson så lyser dock sådana hälsningar med sin frånvaro på SD:s möten.

    *

    Bilden till artikeln är från Sergels torg i Stockholm den 1/6. Personen som på bilden gör hitlerhälsning är inte Sverigedemokrat. Han demonstrerade MOT SD vid torgmötet, och gjorde denna gest i ett plumpt försök att håna oss som talade. Först när jag pekade ut mannen för några poliser i vår närhet, omhändertogs mannen. Att ni på tidningen Norra Skåne genom denna bild försöker misskreditera SD är skamligt. MVH Sven-Olof Sällström, SD:s toppkandidat i valet till Europaparlamentet.

    Sven-Olof Sällström 2009-07-14 06:04

    *

    Norra Skåne är tydligen inte ett dugg bättre än vad skribenten jag svarade på var i sina försök att misskreditera oss. Lågt att använda den bilden. Väldigt lågt.

    André 2009-07-14 06:50

    *

    Den som valde ut den där artikelbilden och bildtexten är en väldigt låg människa. Kommentar av Erik Almqvist:

    http://ungsvensk.se/showpost.php?p=76385&postcount=15

    ”Och för er som undrar vad det handlar om så var det en mörkhyad kille [arab, min anm.] som gick fram och gjorde hitlerhälsning. Ska dock påpekas att han verkade vara en skojartyp (han såg mest glad ut över hur rolig han tyckte han var) och försökte inte direkt störa oss och var inte med motdemonstranterna.”

    Bra skrivet, André!

    Anders @ ungsvensk.se 2009-07-14 07:01

    *

    Det finns dessutom ett videoklipp från händelsen, filmat av den vänsterextrema skvallertidningen Nyheter 24 på nätet, där den för hets mot folk grupp gripne araben förklarar för blaskans reporter varför han heilade, nämligen endast för att jävlas med Sverigedemokraterna.


    Vem försöker Norra Skåne lura egentligen? Har ni publicerat denna artikelbild och bildtext i pappersupplagan också? Räkna med en PO-anmälan!

    Anders @ ungsvensk.se 2009-07-14 07:07

  4. Stor tack för infon, Anders.

    Ja, man undrar när debatten om SD skall mogna bland vårt lands journalister? Glädjande i eländet är den närmast unisona stormen mot journalistens låga beteende, i NSK’s kommentarspalt till artikeln. Även de som normalt kritiserar SD, verkade tycka det hela var pinsamt, eftersom inte ett ord syntes från dem till journalistens försvar.

    Jag skrev själv några rader i kommentarspalten, och där beskriver jag att samma sak hände vid en debatt i en gymnasieskola i Ängelholm i samband med EU-parlamentsvalet.

    Kent Ekeroth var vår debattör där, medan jag och några SDU-are stod vid bokbordet utanför. En invandrarkille som sannolikt var elev vid skolan, stod länge och blängde mot oss, och pratade (förmodat illa om oss) med en politiker från ett annat parti. När han sedan passerade vårt bokbord gjorde han sin fasansfulla Hitlerhälsning.

    Jag ångrar att jag inte meddelade rektorn om händelsen, som inte bara var ett oacceptabelt beteende, utan även ett brott mot svensk lag, inom skolans område.

  5. Intressant att läsa, Patrik.

    Förresten, skulle du kunna besvara detta? Du är ju så duktig på att skriva långt och bra. 🙂

    http://obeveklig.wordpress.com/2009/06/30/tio-fragor-till-sdu

  6. Anknytning till ämnet? Nej.
    Innehåll av annat intresse? Nej.
    Ja på endera frågan hade räckt för att jag skulle låtit inlägget ligga kvar

  7. Anders ungsvensk,

    Tack för komplimangen. Jag gjorde ett försök… även om jag kanske inte tycker den sortens bloggar är värda att slösa allt för mycket krut på.

  8. Jättekul. Du censurerar de inlägg som inte passar i din världsbil. Verkligen jättekul men lite förvånande. Ha ha ha ha

    Ditt inlägg föll solklart på de fullt normala regler för bloggar och andra typer av debattforum, som jag tillämpar. Håll dig till reglerna så är du välkommen tillbaka.

    Uppdaterad 090719:

    …värt några rader, eftersom händelseutvecklingen är unik för bloggen, och aktualiserar frågan om moderering.

    Efter 12-13 försök att posta skräp på min blogg, har jag flyttat Anders Nyman och hans olika alias från modererings- till spamfiltret. Det betyder att han inte längre kan posta på min blogg överhuvudtaget, eftersom jag nu inte ser hans postningar. Det är första gången under snart 3 års bloggande, som jag tvingas vidta en åtgärd av den sorten.

    Dilemmat när man tar bort inlägg är att andra inte kan se vad man tog bort. Ur öppenhetssynvinkel borde man för att vara optimal aldrig ta bort något alls (rena lagbrott undantaget), utan bara flytta det, ev. någonstans utanför bloggen dit man länkar, så att det ligger öppet för allas bedömning. Det är dock tveksamt om det är så klokt att offra tid för den administrationen, på folk som inte kommit hit för att debattera. I Anders fall var problemet främst att han överhuvudtaget inte framförde någon åsikt. Sådant hör rimligen hemma i spam-kategorin, vars standardinställning är icke-publicering.

  9. Pingback: Fängelse för SD-misshandel « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

Kommentera

