Mina reaktioner på olika SD-resultat

Men några minuter kvar tills de första svenska prognoserna strömmar in, kan jag berätta hur jag ser på SD’s resultat, vad det nu än blir i detta val.

< 2.0%:
Även om en stor procentuell framgång nåtts från de 1.1% SD fick i förra EP-valet, så vore detta en besvikelse, och ett konstaterande att våra sympatisörer har svikit på ett sätt de inte gör i ett riksdagsval. Det vore också ett tecken på att vårt EU-budskap verkligen inte nått fram till väljarna.
2.0-2.5%:
Ett segt och småtråkigt valresultat, trots en dubblering av 2004 års EP-valresultat. Liksom i föregående fall vore det bara att kavla upp ärmarna och konstatera att riksdagsmandat 2010 är det viktigaste målet.
2.5-3.0%: Inom detta spann ligger det resultat jag förväntat mig. Det har jag inte velat berätta innan med risk för att lägga sordin på andras ev. högre förhoppningar, men ett resultat strax under riksdagsresultatet 2006 ligger alltså inom mina förväntningar i detta EP-val. Det vore likväl en kraftig uppgång jämfört med EP-valet 2004, och inget som ger anledning till besvikelse.
3.0-4.0%: Nu börjar det likna något och vi skulle alltså ha Sverigedemokraternas bästa valresultat någonsin, men ännu strax under vad som krävs för representation i Europaparlamentet (och riksdagen, även om siffrorna inte kan jämföras rakt av)
4.0-5.0%: Sverigedemokraterna har gjort ett kanonresultat med känning på mandat i Europaparlamentet, och det KAN räcka, om inte för många partier kommit över 4% samtidigt.
> 5.0%: Vi talar här om en jordskredsresultat, som skulle garantera Sverigedemokraterna minst 1 mandat i Europaparlamentet, och sända chockvågar genom det svenska etablissemanget. Personligen tror jag dock att de lär få vänta till efter riksdagsvalet 2010.

One response to “Mina reaktioner på olika SD-resultat

  1. Med tanke på resultatet just nu så är vi alla rätt nöjda 🙂 Bådar gott inför 2010

Kommentera

