Ledare anklagar bloggen för nazi-kopplingar!

unt1
Uppsala Nya Tidning (UNT) skriver idag en ledare med rubriken SD – 2 klick från nazismen. Den blogg som ansätts hårdast i ledaren, är min egen blogg Mittenradikalen. Nys om detta fick jag tack vare Mattias Karlssons blogg på SDKuriren. Mattias kallar UNT’s angrepp för nytt rekord i ”guilt by association”. Förmodligen har han rätt.

Till att börja med vill jag rätta ett sakfel i UNT’s artikel. Jag länkar i min bloggroll inte, och har så aldrig gjort, till bloggen Rakryggad. Däremot stämmer det att jag där länkar till bloggarna Fria Nyheter och Nätverk mot politisk korrekthet. Båda bloggarna är välbesökta och välkända inom bloggvärlden, och ligger f.n. på topp 10 i politik-kategorin på Bloggtoppen. Fria Nyheter intar stundom förstaplatsen.

I UNT-ledaren påpekas att Fria Nyheter länkar till ett bokförlag som bl.a. saluför förintelseförnekande litteratur, närmre bestämt av Ahmed Rami och Robert Faurisson.

Alla som följer min blogg och vet vad jag tycker, är väl medvetna om att de vridna uppfattningar som skildras av Rami och Faurisson går emot precis allt som jag står för. Det innebär för den skull inte att jag vill tysta dem genom att föreslå bokbål av deras alster, eller kräva att andra skall bojkotta dem genom t.ex. förbud mot betalda annonser på sina bloggar, vilket det handlar om här. Det är dock vad UNT menar att jag skall kräva av dem jag länkar till, i egenskap av bloggande fritidspolitiker för Sverigedemokraterna. Om inte, så uppfylls vad de menar är tillräckligt för att mitt parti och jag själv skall kunna stämplas som nazi-anstuckna.

UNT skuldbelägger mig alltså för vilka länkar som finns på några av Sveriges mest kända och välbesökta bloggar, 2 musklick bort från min blogg. Om vi håller nere skuldbeläggandet till att gälla endast ett enda musklick, så ligger Uppsala Nya Tidning själva inte så bra till. Just bloggen Fria Nyheter konstaterar att UNT’s medarbetare via arbetsplatsens internetansutning besöker såväl porrsidor som vänsterextrema, samhällsomstörtande sidor, med 1 eller 2 musklick låter jag vara osagt.

Bloggen Fria Nyheter bemöter också i övrigt Upsala Nya Tidning, med anledning av deras ledare.

UNT tar även upp att man med 2 musklick från min blogg kan komma till Nationaldemokraternas sidor. ND är ett parti vars politik och inställning jag flera gånger angripit på min blogg. Jag har även själv blivit angripen på ett ND-forum, där jag p.g.a. mitt ställningstagande mot palestinsk terrorism och för Israels rätt att existera, stämplats som sionist.

Jag kommer fortsätta länka till Fria Nyheter, eftersom jag tycker det är en bra, informativ och läsvärd blogg. Om de sedan tar in betalda annonser som strider mot min uppfattning, eller länkar till t.ex. Nationaldemokraterna, så går det utmärkt för mig att ha synpunkter på innehållet i de länkarna, utan att för den skull ha synpunkter på länkarnas existens.

Jag tror på debatt och inte på censur. UNT’s försök att som följd därav skuldbelägga mig och andra sverigedemokrater för att tjäna nazistisk internetpropaganda, genomskådas av kritiska läsare med ett minimum av självständigt tänkande och beständighet mot billig, medial propaganda. UNT-ledarens vulgära och förtalsmässiga långsökthet är ett utslag av deras hopplösa brist på argument. De skjuter över målet och skadar sin egen trovärdighet, medan läsarnas nyfikenhet på Sverigedemokraterna ökar ännu en bit.

6 responses to “Ledare anklagar bloggen för nazi-kopplingar!

  1. Jag fick mig en skopa en dag för att jag länkar till en blogg på min sida. Fick flera orsaker till varför jag inte ska varken läsa eller länka till denne person Jag säger så här, jag länkar vem jag vill av olika anledningar. Det kan vara till bloggar jag håller med i eller till o med tvärsom. Så länge man inte länkar till sidor med förbjudet material anser jag att det bara är bra att länka, för att bredda folks uppmärksamhet på vad som skrivs.

    Men en problematik som finns är att man kanske inte ens vet att det för 110 inlägg sedan skrevs ngt olämpligt, för säg den som läser igenom en hel blogg? jag börjar från det inlägget som är aktuellt o ev dom absolut senaste i dåtid.

    Att du har fått denna kritik är ju vansinnigt. För du är garanterat inte den enda som länkar dit.

    Stå på dig 🙂

  2. Visst finns någon slags ansvarsfråga i vad man länkar till, och hur det ser ut på de sajterna man länkar till, men det finns sannerligen också möjligheter att överdriva kring det på de mest absurda sätt.

    Det här är jämförbart med att länka till Lars Ohlys blogg. Nu tror ja iofs inte att han har någon, men om han haft och listat sina favoritbloggar i kanten, så hade Jinges antisemitiska blogg varit med där. Det innebär att inte bara Ohly utan även vemhelst som länkat till Ohlys blogg, med UNT’s logik hade kunnat knytas till antisemitism, p.g.a. de 2 musklicken det då tagit att ta sig till Jinge.

    Banden till antisemitism måste dock anses mindre långsökt vid Ohly-länkning än vid FriaNyheter-länkning, eftersom Ohly uttryckligen stöder Jinge, medan FriaNyheter inte uttrycker stöd för nämnt antisemititism-saluförande bokförlag och dessutom avkräver dem betalning för att få synas på FriaNyheter-bloggen.

  3. Off Topic

    Jag har gått med i Twitter och ni kan finna mig här: http://twitter.com/DraganKlaric

    Dragan

  4. Usch då… Inte undra på att tidningsdöden brer ut sig och massor av journalister går arbetslösa…

  5. Glädjen kommer att vara stor när fulmedia lyckats begrava sig själva.

  6. Pingback: 0 klick från nazismen « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

Kommentera

