Homoäktenskap godkändes 1 april

… och det är tyvärr inget aprilskämt.

I många länder saknas möjlighet att registrera partnerskap för personer av samma kön. Det tycker jag är fel. De ska ha möjlighet att leva juridiskt som par, liksom par bestående av man och kvinna. Sverige har haft en lag som möjliggjort det sedan 1995.

Att förstöra den kyrkliga vigselakten som per definition är avsedd för kvinna och man är en annan femma, och bidrar inte till ökad rättvisa för homosexuella. Jag tror fler av dem hellre skulle vilja ha en egen unik akt i kyrkan, relaterat till ingåendet av partnerskap. Inte heller det vore mig emot. Kyrkan skall vara öppen för alla. Låt dock traditionen att viga kvinna och man vara en unik tradition för sig, som den alltid har varit.

Jag postade följande inlägg i debatten under artikeln i Helsingborgs Dagblad. Det blev dock borttaget.

Lagar kan stiftas och rivas upp, men äktenskapet är och förblir för evigt ett förbund mellan kvinna och man, åtminstone i kristendomen. Men har man nu sagt A så får man väl säga B så se till att detta inte blir någon halvmessyr. Tvinga nu ALLA religiösa samfund att viga samkönat, precis som RFSU vill. Lika skall gälla för lika fullt ut och vi ser icke minst med spänning fram emot reaktionerna, när den förste imamen tvingas viga 2 män eller 2 kvinnor i moskén.

4 responses to “Homoäktenskap godkändes 1 april

  1. Har du da aldrig hørt, at der er forskel på religionsfrihed og religionslighed?! Och i Sverige är några religioner mer jämlika än andra… Känner du dig förtryckt, så husk bare på hvis fejl det er at du ikke lige blev født dansker…

  2. Nog vet jag att vissa djur är mer jämlika än andra i den svenska djurfarmen. Det är en stor anledning för mitt engagemang i politik och bloggning. Det var en viss ironisk ton i mitt inlägg, en ironi värre än Helsingborgs Dagblad tålde.

    Det politiska läget är sundare i samtliga Sveriges nordiska grannländer, än i Sverige. Jag kan inte säga att jag känner mig förtryckt personligen. Däremot förtrycks vissa åsikter i Sverige, till skillnad mot i t.ex. Danmark och Norge.

  3. En viktig fråga som finns inbakat i det här är:

    Skall vi också tvinga rabbiner i synagogorna att viga samkönade
    och
    skall vi tvinga buddister, hinduer, siker, osv att viga samkönade i deras helgedomar
    och
    skall vi tvinga muslimer att viga samkönade i moskeerna (fast, det är klart, det är det nog ingen politiker som vågar framhärda vad gäller islam)

Kommentera

