Piratpartist uppsagd

Dels eftersom jag själv arbetar i databranschen, dels eftersom jag tillhör ett parti vars företrädare i några fall drabbats av berufsverbot p.g.a. politisk uppfattning, gick jag i taket när jag läste om piratpartisten som fick beskedet att han inte var välkommen tillbaka till sin arbetsplats p.g.a. sin politiska hemvist. Fullkomligt oacceptabelt!

Jag tycker illa om Piratpartiet, bl.a. eftersom det är ett enfrågeparti utan ens försök till sammanhängande politik för Sverige. Jag tycker dock minst lika illa om att någon behandlas illa av sin arbetsgivare p.g.a. sitt politiska engagemang. Det hade varit en sak om personen ifråga stött någon extrem våldsfixerad gruppering på yttre höger- eller vänsterkanten, men han tillhör alltså Piratpartiet. Säga vad man vill om det partiet, men de verkar demokratiskt och utan våld eller samhällsomstörtning på programmet, liksom t.ex. SD och riksdagspartierna (vad gäller Vänsterpartiet låter jag frågan hänga i luften) gör.

Har uppsägningen av piratpartisten Jonas Bergling skett p.g.a. hans politiska åsikter, så menar jag att endera eller båda av de inblandade företagen EDB och Poolia har begått brott mot FN-stadgan om de mänskliga rättigheterna, vilket i sin tur borde innebära brott mot svensk lag.

3 responses to “Piratpartist uppsagd

  1. Det var nog första gången jag håller med om något en sverigedemokrat säger. Jag ogillar verkligen ditt parti, men jag blev precis lika upprörd då en lärare som tillhörde SD fick sparken på grund av sina politiska åsikter. Jag bör tillägga att även han strikt skiljde på sitt arbete och politik. (hittar ingen länk till händelsen nu)

  2. Grundläggande demokratiska värden ska man kunna vara överens om, utan att för den skull gilla varandras partier. Därför utmärkt att vi är överens på denna punkt.

  3. Vidare till ”Grå”:

    Jag tror du syftar på Richard Jomshof, numera bl.a. redaktör för SD-kuriren, gruppledare för SD i Karlskrona m.m.

    http://sydsvenskan.se/sverige/article123330.ece

    Tilläggast i ärendet om uppsägningar p.g.a. politisk uppfattning kan, att det åtminstone inte är riskfritt för arbetsgivaren. Så fick sverigedemokraten Ted Ekeroth upprättelse och skadestånd efter att ha fått sparken från en praktikanttjänst på Sveriges ambassad i Israel.

    http://ungsvensk.se/archive/index.php/t-2610.html

Kommentera

