Ner på negerboll-nivå

negerboll

Jag hade inte ens hunnit skriva färdigt rubriken, förrän spådomen om att negerbollarna snart också kommer in i debatten, besannades av DO Katri Linna. HD-redaktionen, chockad över att läsarna i sina kommentarer inte ställer upp på tidningens ensidiga rapportering, fick be henne om hjälp med att tillrättavisa.

DO:

Det är därifrån ordet kommer och därför är det väldigt belastat. Och därför används det inte av gruppen själv, förutom vissa undantag.

DO är okunnig. I New York lagstiftades 2007 mot användandet av ordet nigger just p.g.a. problem kring att det blivit del i mörkhyades slang om sig själva, ungefär på samma sätt som blatte blivit det i Sverige.

Och de facto har vi allt mer övergett det uttrycket för de här havre- eller chokladbollarna. Jag tror att om man idag använder det ordet är det ett aktivt ställningstagande – man vill helt enkelt inte förstå.

Anta att jag använder ordet negerboll (vilket jag gör), att en mörkhyad person i närheten hör det och låter mig veta att han reagerat negativt på att jag som vit använde ett ord som innehöll neger. Förmodligen skulle jag skaka på huvudet och föreslå honom att skaffa sig ett liv, men OM jag tagit det seriöst, så skulle jag känt mig förolämpad och kränkt. Varför ska jag få skulden för historiska oförrätter, bara p.g.a. min hudfärg?

Det är ungefär som att säga att kärring inte är något elakt för det har ordet ”kär” i sig.

Eller som att säga att diskrimineringsombudsmannen inte rimmar på fläskpannkaka, fastän det har ordet ”rim” i sig. Om vi ska ta fler exempel på samma relevansnivå.

Hela den här historien började med avslöjanden om polisens jargong i samband med ingripande mot samhällsfiender i Rosengård. Medias fokus låg dock inte kring det allvarliga i yttrandena – pratet om användandet av övervåld, utan på att 2 ord använts, som media bestämt hade ”rasistisk” innebörd. Apjävel är ett skällsord som inte nödvändigtvis anspelar på utseendetillhörighet av geografiskt ursprung (jag kunde skrivit det enklare ordet ”ras”, men det vore fel eftersom det bara finns *en* mänsklig ras). Blattajävel gör visserligen det, men ordet ”blatte” har neutraliserats genom att det numera ingår allmänt i invandrarungdomars slang som frivillig benämning på sig själva. Ur sammanhanget var det dessutom helt uppenbart att polisen syftade på en väldefinierad grupp unga kriminella, och inte på människor i gemen med invandrarbakgrund. Således: Ett utslag av rasism? Nej! Av frustration? Ja!

Jag tror frustrationen beror på bristande rutiner och befogenheter att hantera de växande problem som poliser i marktjänst ställs inför, särskilt i kriminellt belastade områden som den invandrartäta, segregerade och samhällstärande Malmöförorten Rosengård. Polisens och hela rättssamhällets handlingsmanual är föråldrad och har inte hängt med i utvecklingen när våldskriminalitet och samhällsfientlighet fått allt grövre drag. Resultatet förskräcker. Ingenting tyder på att någon enda individ ur det samhällsomstörtande slödder som polisen bekämpade under Rosengårdskravallerna, ens kommer att lagföras.

Media fortsätter nu mala ämnet, vilket jag ju också förutsåg att de skulle göra i ett tidigare blogginlägg. De hittar ”rasistiska” poliser överallt och rapporteringen har nu grävt sig ända ner till lägsta skitsaksnivå. Oskar Neger hade använts som namnexempel vid en arbetsövning hos polisen. Genast var media där. Jag håller med om att det varit osunt om enbart sådana namn använts i övningen som anspelat på hudfärg, men media låter oss inte veta något om sammanhanget. Används 100 namn och ett av dem råkar vara Oskar Neger, ett annat Bimbo Blondin och de återstående 98 neutrala, tråkiga vardagsnamn ur verkligheten, vad är då problemet?

Rapporteringen blir som sagt alltmer krystad och tragikomisk. Än en gång rapporteras idag om att ordet neger använts, denna gång av ett befäl inom Landskronapolisen. Närpolischef Boel Håkansson ställs mot väggen och det blir genast ett löjets skimmer över korskrypandet:

– Ordet neger ska inte användas. Det har ingenting med ett signalement att göra.

Ordet Neger kommer från de romanska språkens ord för svart, ursprunglingen från latinets niger. Det finns således inget nedvärderande i ordets betydelse, utan det ligger isåfall i den fria tolkningen och i sättet det används på vid enskilt tillfälle. Används ordet som signalement så avses en person med afrikanska drag och mörk hudfärg.

Medias och andra samhällsinstansers snedfokus är ett godkännande av kriminella och samhällsomstörande gruppers förakt för polisen och samhället. Media hjälper dessa grupper att bekräfta sin sjuka syn på det svenska samhället som deras fiende, och på sig själva som utsatta och diskriminerade. Rapporteringen faller helt inom medias strategi att ensidigt skuldbelägga etniska svenskar, och skapa en absurd bild av att det är svenskars ”vardagsrasism” som är skuld till allt ont, nu även till att ungdomar med till övervägande del invandrarbakgrund beter sig som svin i t.ex. Rosengård och Landskrona.

Jag väntar med spänning (*ironi*) på nästa reportage om ”vardagsrasismen” inom poliskåren. Vad ska förstasidesrubriken basunera ut nästa gång? Att det beställts negerbollar till polisens eftermiddagsfika?

Avslutningsvis ett tips till media. Svarar ni Nej på frågan om ni skulle rapportera ifall ni fick kännedom om att det dragits blondinvitsar inom poliskåren, så ska ni inte svara Ja på samma fråga om vitsarna istället gällt mörkhyade. Behandla alla lika och försök återupprätta den balans i rapporteringen ni en gång hade, även om det nu ligger långt bak i tiden.

4 responses to “Ner på negerboll-nivå

  1. Vi ska vara glada över polisens språkbruk och medias bisarra reaktion på detta. Nu är det plötsligt massor av invandrarrelaterade brott i media. Sådant får man aldrig läsa om annars.

  2. Vad jag tycker är glädjande mitt i eländet, är läsarnas närmast unisont negativa reaktion på tidningarnas skrivier om detta. De köper det helt enkelt inte.

    Vi ska vara stolta över poliserna i marktjänst som med risk för liv och hälsa tar sig an de samhällsnödvändiga uppgifter som de högre kretsarna inte har hut i kroppen att uppskatta dem för.

  3. Ett ord som neger används av alla jag känner och de negrer jag känner använder det också.

    Folk är inte idioter som DO kan bestämma över och topprida! En helt onödig myndighet som kostar 90 miljoner/år resultatet är synnerligen magert: 3 fällande domar i AD

    Som vanligt från DO angriper hon bagateller med det utslitna och skrattretande ”rasistkortet”.

    ****newsflash***
    Kortet är förbrukat pga upprepad nonsensanvändning.

    Sd 2010

  4. Tack mittenradikalen … nu slapp jag :o)

Kommentera

