Good luck, Mr President!

obama

Barrack Obama har idag svurits in som USA’s president. Jag har genom årens amerikanska presidentval hållit växelvis på demokratiska och republikanska kandidater, men nog som många andra svenskar ofta känt att Demokraterna tänker lite mer som vi svenskar och européer, än vad Republikanerna gör. Jag tyckte det var ganska dött lopp i årets presidentval och jag tyckte framförallt inte att republikanerna lyckades få fram sin bäste kandidat. Condi Rice och Colin Powell ställde tyvärr inte upp och när spelet var över även för Mike Huckabee och Rudy Giuliani, tappade jag lite av intresset. Med någon hårsmåns marginal höll jag trots det på gamle McCain, när det sedan var dags för slutduell. Någon stark beska när Obama segrade, var det dock ej.

Det är tveksamt om någon president någonsin tidigare haft så uppskruvade förväntningar på sig som Barrack Obama. ”Mirakelmannen” har nu tillträtt, men några mirakel kommer det inte att bli. Å andra sidan ersätter Obama den impopuläre George W Bush, vilket om än inte erbjuder minskad fallhöjd, åtminstone kan skapa ett relativt mjukare underlag att landa på vid ev. fall. Folk kommer aldrig orka råskälla lika fullt på 2 presidenter på raken, om det nu skulle gå åt pipan. Struparna behöver vila efter George W Bush’s 8 år vid makten.

Det sämsta under Bush junior’s 8 år vid makten? Det finns bara för mycket. Jag fick ett dåligt intryck av Bush redan någon dag efter att han valts på hösten år 2000, när han kallade en journalist för asshole. Det är tveksamt om ens jag som kommunpolitiker i ett litet land ska använda sådant språk, men USA’s tillträdande president kunde alltså.

Det bästa? Det stod förstås inte Bush själv för, utan vi får söka i hans omgivning. Det bästa där var nog när dåvarande utrikesminister Colin Powell någon dag efter 11 september 2001, stod sida vid sida med Pakistans ledare Musharraf mer eller mindre hållen i örat inför TV-kamerorna, och oblygt beordrade ovillkortligt pakistanskt samarbete mot terrorismen. Or else? You don’t want to know…

Jag kanske låtit pessimistisk för Obamas vidkommande, men nöjer mig med att konstatera att han står inför världens just nu kanske svåraste utmaning. Någon skall dock bli århundradets ledare, och här har vi nu Barrack Obama som solklar utmanare.

Lycka till med presidentyrket, Mr Barrack Obama. Må Yes we can ha förvandlats till Yes we could, när presidentkarriären är över om några år.

Fler länkar:
Helsingborgs Dagblad
Obamas tal översatt till svenska (Svenska Dagbladet)
CNN

Kommentera

