Bloggande vänner hotade

Stefan Olsson och Carina Herrstedt, Sd Landskronas ledarduo, överväger timeout från sina politiska uppdrag p.g.a. de hot som de senaste dygnen riktats mot deras familj. Hoten har framförts per blogginlägg avsänt från Serbien, troligen från provinsen Kosovo, och via nattligt telefonsamtal på bruten svenska. Hoten är polisanmälda.

Hoten är med största sannolikhet tomma, men innebörden i dem såpass allvarliga att de är svåra att ignorera. Stefan och Carina har min fulla förståelse för vilket beslut de än kommer ta. De har till dags dato gjort sin plikt för Sverige 100-tals gånger om och mer därtill.

Består Sverige av en samling fega ynkryggar? Det är inget påstående utan en fråga som jag hoppas i slutändan ska kunna besvaras med ett Nej. Svaret beror kritiskt av hur många av alla svenskar (infödda såväl som invandrade) som hittills suttit med armarna i kors, som tänker fortsätta göra det!

Jag är i en liknande situation som Stefan och Carina eftersom jag har familj och barn. Kanske borde jag vara rädd, men det är jag iaf inte i nuläget. Bloggandet kan man gå under jord med vid behov. Anonymitet hade inte varit att föredra men vore en möjlig lösning. Mitt politiska förtroendeuppdrag kan jag visserligen avsluta när som helst, men vad skulle det hjälpa om man blev utsatt för hot? Jag kan inte tänka mig att någon som hotar mig p.g.a. mitt förtroendeuppdrag är en rationell individ. Därmed faller också att en eftergift skulle göra någon som helst nytta. Det är åtminstone så jag resonerar och jag tror det hjälper att vädra tankar i förväg och att redan ha tänkt igenom olika möjliga händelser, om hotbilden skulle vara framme.

Hoten fortsätter (Sd Landskrona)
Hot från Kosovo (Sd Landskrona)
Helsingborgs Dagblad rapporterar
Sverigedemokratiska bloggen Dragan med vänner skriver om hoten

3 responses to “Bloggande vänner hotade

  1. Pingback: Sverigedemokratiska bloggen Dragan med vänner! » Vi lever väl för böveln inte i en bananrepublik? Eller gör vi det?

  2. Hmmm… – Patrik – Om wår så kallade demokrati i Sverige har jag ordat en del i sak om på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati

    Apropå hot – så har Carl Bildt´s blogg
    http://carlbildt.wordpress.com – sedan jag började kommentera där i juni 2007 – varit ett åt hållet ”fritt andningshål” i kommentarsfunktionen – för alla tänkbara åsikter åt både höger och vänster – och för allt däremellan.

    Dock – sedan fredag förra veckan så är det historia, tyvärr tyvärr…

    Personligen kan jag ju nu undra över om ej också Carl Bildt har ”drabbats” av hot – som tvingat honom att ”ta livet av” kommentarsfunktionen på sin ”privata” blogg ?

    Dock – i så fall så är måhända det hotet nog kommet ifrån ett helt annat håll – än det Du har nämnt ovan, kanske…

    Om det har jag spekulerat i sak på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/07/it-smog-stress/#comment-202

  3. Josef,

    Tack för ditt inlägg och länken.

    Det din frus polska väninna sa då i mitten av 80-talet har väl bara blivit mer passande ju längre tiden gått.

    Jag tar mig friheten att citera det du skrev, för jag tyckte det var så klockrent:

    ”Ja – wårt kommunistiska system i Polen var ju i o f s åt helvete – men alla polacker visste i vart fall att Wi levde i ett MaktPyramid-MaktElit-ToppStyrt samhälle ! Wi gjorde som Wi hade att göra = måste göra i mångt och mycket – men vid sidan av det så hade Wi ändå både tankefrihet, handlingsfrihet osv.

    Men Ni i Sverige är ju så in vuxenblöjan “körda” av Era MaktPyramid-MaktElitToppar – så Ni inbillar ju Er att Ni har tankefrihet, handlingsfrihet osv.”

    Lite vid sidan om ämnesrubriken nu, men det får vara ursäktat p.g.a. citatets träffsäkerhet i att beskriva det ”politisk-intellektuella” läget i Sverige.

Kommentera

