Sveriges flagga en "provokation"

Många har skrivit om det redan, men det är upprörande nog för att uppmärksammas även här. I jämtländska Bräcke hängde ett par gymnasieungdomar ut en svensk flagga utanför sin balkong. På våningen under bor en flyktingfamilj.

Hyresvärden Thord Widén uttrycker det ”djävulska” tilltaget att flagga svenskt i Sverige med:

”-Jag blev fruktansvärt upprörd när jag såg flaggan. Den är en väldig provokation. Hänger man ut en svensk flagga på det sättet ovanför flyktingfamiljens lägenhet så finns det en innebörd i det, säger Thord Widén,”

Kvällen före skall någon, troligen gäster till de boende ungdomarna, ha sparkat sönder flyktingfamiljens lägenhetsdörr. Ingenting i tidningen tyder på att det skulle haft koppling till familjens etniska härkomst. Däremot är ungdomsfylla i sig ett allvarligt samhällsproblem, och många är de dörrar och andra materiella ting som sparkats in och sönder i sådana sammanhang, tillhörande såväl invandrare och Svenssons.

Den hysteriske hyresvärden fortsätter:

”– När sådant här händer måste man ifrågasätta om vi kan ha kvar boendet för eleverna på det här sättet.”

När sådant här händer måste man ifrågasätta om det går att ha kvar en svenskfientlig hyresvärd som attackerar och skuldbelägger de ungdomar han har äran att ha som sina hyresgäster, dessutom sannolikt beroende på deras etniska, svenska härkomst. I den näst bästa av världar hade svaret varit Nej. I den bästa av världar hade frågan aldrig behövt ställas.

För den som tror jag driver mer er, 2 länkar till Östersundsposten
”Flaggan en provokation”
”Det här ger tydliga signaler om rasism”

3 svar till “Sveriges flagga en "provokation"

  1. Pingback: Östersundsposten bedriver etnisk hets! « Mittenradikalen (f.d. Patrik i Politiken)

  2. Ja, det är konstigt, man kan inte hissa sin egen flagga i sitt eget land.
    Jag är svensk och stolt för det, UTAN att jag behöver vara nazist eller rasist för det.
    Det är så man skäms när en hyresvärd kan bära sig åt på det viset.
    Jag blir helt enkelt förbannad.
    Peo

  3. min balkong:’)<3

Lämna en kommentar