Mittenradikalen!

Bloggnamnet Demokraten blev kortvarigt. Det namn jag nu istället fallit för, Mittenradikalen tror jag att jag kommer stå ut med betydligt längre.

Jag tackar den danske samhällsforskaren Adam Holm för inspirationen, som kommer från ett tv-sänt debattprogram från, jag tror, våren 2008. Jag minns inte vilken kanal det var, men i debatten deltog bl.a. Anna Lena Lodenius och Adam Holm. Den senare menade att partier som Sverigedemokraterna och Dansk Folkeparti felaktigt stämplas som högerextrema, när de i själva verket är mittenradikala.

Jag kände redan då att begreppet föreföll träffande både för Sverigedemokraterna som parti, och för mig som politiskt ställningstagande person. Den politiska vänster-högerskalan är stel och föråldrad, men det är ju å andra sidan merparten av de partier som placeras på skalan också. Därför är den fortfarande användbar för att beskriva svensk politik anno 2008.

Sverigedemokraterna kan åtminstone inte placeras till höger eller vänster, så om Sd ska hamna någonstans så är det ju mitt i. Ordet Radikal kommer från latin, där det betyder att gå till botten med något. Radikal är enligt wikipedia den som förespråkar omfattande samhällsförändringar.

Ser man det relativt, så fungerar beskrivningen radikal bra på Sd, eftersom skillnaden mellan det samhälle sjuklövern i riksdagen förespråkar (ett identitetslös mångkulturellt samhälle med alla de problem ett sådant samhälle redan idag visar sig oförmöget att lösa, trots att långt värre upplösning rimligen är att vänta) och det som Sd förespråkar (ett välfärdssamhälle med värderingar byggda på en öppen svenskhet som gemensam identitet), så handlar Sd’s politik förvisso om ett radikalt annorlunda alternativ.

2 responses to “Mittenradikalen!

  1. Bra jobbat. Här finns programmet att beskåda:


  2. Tack för länkarna.
    Ha det bäst och vi ses i debatterna!

Kommentera

