Riksårsmötet

Problemet är att intrycken från RÅ är så många och starka att man skulle kunna skriva en hel roman. Det är inte så mycket idé att sakrapportera om mötet, för det har så många andra redan gjort, och en utmärkt sammanfattning ges på Sverigedemokraternas hemsida och i Sdkuriren. En sammanfattning med litet mer lokal prägel finns också på Sd Ängelholms hemsida. Jag tänkte därför fokusera på de människor som jag träffade eller lärde känna på annat vis under mötet, och som gav mig särskilt starka intryck. Utan inbördes ordning följer:

Sd Värmland

I Värmland finns många duktiga sverigedemokrater. Ett minne, troligen för livet, kommer vara bussens framkomst till hotellet på torsdagskvällen, när Göran Olsson stiger in i vår ”Skåneexpressen”, hälsar oss välkomna och ger en övergripande information på sin sköna (men för en skåning bitvis svårbegripliga) värmländska dialekt. Ett annat minne som bitit sig fast för evigt, är Runar Filpers inspirerande anförande vid riksårsmötets öppnande dagen efter, också det på skön värmländska (du får ursäkta Göran, men Runars dialekt var nog en aning mer begriplig för en skåning
🙂 ).

Sven-Olof Sällström

Sven-Olof från Östersund var riksårsmötets ordförande, som trots sjukdom genomförde sitt uppdrag på ett mycket hedervärt sätt. Jag har följt Sven-Olofs kloka ord och sakliga inlägg i debatterna på bl.a. Sdblogg och jag blev både glad och upprymd när jag i möteshandlingarna (som jag givetvis läste såfort de blev offentliga en tid före mötet) fann att valberedningen föreslog Sven-Olof till ersättare i partistyrelsen.

Sd Landskrona

Det glada och arbetssamma gänget från Landskrona visar oss andra vägen mot framtiden. Kommunalpolitik är inte alltid enkelt, men man inser snabbt att Sd Landskrona verkligen har tagit för sig i sin roll som ett av de största partierna och att de spelar en viktig roll i Landskronapolitiken. Både sd-väljare och partikamrater har all anledning att vara stolta över dem. Min gissning är att Sd Landskronas erfarenheter kommer att spela en viktig roll i partiets kommunpolitiska utbildningsinsats efter 2010, då Landskronaresultaten från 2006 högst sannolikt kommer att upprepas i många kommuner.

Sd Stockholm

Sverigedemokraternas framgångar 2006 i Stockholmsområdet var, med något lokalt undantag, ganska blygsamma. Liksom Jimmie Åkesson framförde på mötet, så är nyckeln till framgång att lyckas i storstadsregionerna. Sd-representanterna i Stockholm kan därför bli nyckeln till partiets nya framgångar 2010, liksom Skånes sd-representanter kan sägas ha varit det 2006. Efter att ha lyssnat till alla konstruktiva idéer, vinklar och förslag från Stockholmsområdets sverigedemokrater, har min övertygelse stärkts att de kommer att klara den rollen med galans 2010. De är långt framme i sin politiska mognad och i sitt politiska arbete trots att de inte har fördelen av alls så många förtroendeuppdrag som vi har i t.ex. Skåne.

Julia Kronlid

Julia imponerade på mig med sin tydliga argumentation i debatten om de religiösa friskolorna, där vi var varandras meningsmotståndare kring en motion. Julias motargument fick mig inte att vända i sak, men däremot att vidga min syn på frågan. Frågan om de religiösa friskolorna kan ses ur olika aspekter. Att grundproblemet är de friskolor som försöker indoktrinera barnen på ett osunt sätt efter religiösa dogmer, tror jag alla är överens om. Jag tror också alla partikamrater är rörande överens om att problemet är större med vissa religioners friskolor, än med andras. Ämnet ligger öppet för fortsatta diskussioner i framtiden.

Julia fick igenom sitt ändringsyrkande i stadgarna ang. kommunföreningarnas val av styrelse. Dessa kommer även fortsättningsvis att ske på årsbasis, istället för på 2årsbasis, som var föreslaget av den vanligtvis mycket kloka partistyrelsen. I detta fall var dock Julia klokare och om jag minns rätt var stödet så enhälligt för hennes förslag att det gick igenom utan votering.

Hotellpersonalen

Överhuvudtaget var Gustaf Fröding ett mycket bra och trevligt hotell och de ska ha heder av att de tog emot oss sverigedemokrater trots de påtryckningar de utsattes för och den risk för hot som förelåg. De stod fast vid sin policy att inte diskriminera någon, hela vägen. Personalen fick en att känna sig hemmastad från första stund, med sitt gemyt och sin goda service.

Sverigedemokrater från Åsele

Jag är hemskt dålig på namn, tyvärr. Jag minns inte vad paret från Åsele hette, mötets nordligaste deltagare, men jag minns att de rest de 100 milen till riksårsmötet utan en spottstyver i ekonomisk ersättning. Utan kommunal partikassa och med ett fattigt distrikt bakom sig har man att välja mellan det och att stanna hemma. De valde det rätta och ska ha all heder. Det är bara att beklaga att partiet inte har någon rättvisepott som de kunde ersättas ifrån.

One response to “Riksårsmötet

  1. Carina & Stefan

    Tack för de vänliga orden om oss i Landskrona, Du är en klok man,Patrik :-). Vi hoppas på framgång för Er i Ängelholm också.Ha det bäst i lergökarnas stad.

Kommentera

