Mer (c)ensur

Jag funderar på att starta en fristående blogg, vars enda syfte är att hänga ut bloggare som censurerar folk. Nästa i raden är centerpartisten Jonathan Lindborg. Han stod tydligen inte ut med min kommentar på hans sista meddelande i en diskussion på hans blogg, betitlad ”Sverigedemokraterna putsar fortfarande fasaden”.

För att ge censuren ett ansikte publicerar jag nu det censurerande svaret (som jag sparade undan i en textfil på min disk, i någon slags inre insikt om vad som ev. skulle ske) här på min blogg.

Läs förresten även vad han skriver i sina regler för kommentarer: Alla kommenterar godkänns av mig innan de publiceras. Detta system har jag inte för att på något sätt syssla med censur eller åsiktskränkning.
Hycklare!!!

Citerat av Jonathan har denna färg
Mina kommentarer har denna färg

”Eftersom ni vet mycket väl om hur smutsigt det är att prata om raser så har ni ju använt er av ett finare uttryck, nämligen kultur.”

Vad som också är smutsigt är att stämpla andra personer med åsikter de inte har. Det är du som hela tiden pratar om raser, inte jag.

Alla kulturer har genom tiderna påverkats av andra kulturer, oftast av de i geografisk närhet. En blandning av inre utveckling och yttre påverkan har gjort varje kultur unik. Jag tror på en värld av mångfald där alla kulturer respekteras för sin särart. Du verkar däremot vilja göra ett undantag för den svenska kulturen, eller menar du att alla kulturer är ”mångkulturer”?

”Ditt parti vill att man ska följa svenska traditioner och seder.”

Sverigedemokraterna vill att svensk kultur skall värnas. Där är svenska traditioner och seder en del.

”Ni vill förbjuda religiösa byggnader som inte är kristna eller judiska.”

Det handlar om byggnadsstilen på byggnader med starkt religiöst symbolvärde, inte om vad som föregår inne i lokalerna (sålänge verksamheten där följer svensk lag). Det finns redan idag massor av restriktioner kring hur byggnader får ser ut. Sverigedemokraterna vill inte ändra ett dyft i lagen om religionsfrihet, däremot håller jag personligen med föreningen Humanisterna som vill avskaffa den lagen (och i princip med samma argument som de framför).

”Hemspråksundervisningen tycker ni ska avskaffas,”

Absolut, så att invandrarbarn får samma undervisning som svenska barn och slipper hamna på efterkälken av det skälet.

”och ni vill förbjuda elever att ta ledigt för islamiska lovdagar.”

Hittills har det ju varit så att elever varit lediga på samma dagar, vilket haft väldigt många praktiska fördelar och skapat en samhörighet. Hur skulle det se ut om alla ville ha ledigt olika dagar? Eller menar du bara att muslimer ska få ledigt när de vill?

”Ni vill förbjuda att man talar andra språk än svenska i skolan, även på raster och korridorer.”

Sd säger *bör*, inte *skall*, i den frågan. Vi skriver alltså inget om förbud. Där har t.o.m. Folkpartiet varit tuffare, åtminstone deras lokalavdelning i Landskrona, som under 2007 föreslog just förbud mot andra språk än svenska i skolorna (bortsett från vid undervisning i främmande språk).

I skolan är man för att lära sig saker och för att kommunicera, och lära sig kommunicera, med varandra. För mig är det självklart att alla elever pratar svenska i svenska skolor. I skolan lär man för framtiden. Inte ska vi väl ge eleverna bilden av att det går att prata sitt gamla språk på den framtida arbetsplatsen?

”I undervisningen kan det behövas ibland förklaras på hemspråket för att eleven ska förstå, men detta vill ni också förbjuda.”

Här är vi väl åter på punkten om vikten av att det pratas svenska i svenska skolor. Jag ser själv inga problem med att en nyanländ elev med språkproblem under en övergångsperiod får hjälp på sitt gamla språk, om hjälpen finns att tillgå. Behöver extra resurser sättas in, så blir det väl en prioriteringsfråga, som allt annat i skolan. Underskatta inte barns förmåga att snabbt lära ett nytt språk!

”Det finns mycket att berätta om er politik.”

Nu när jag rättat och förtydligat i dina svador, så har det väl åtminstone fått någon sorts faktamässigt värde.

7 responses to “Mer (c)ensur

  1. Det är ingen idé att försöka tjafsa med den där jäkeln, han kommer bara hota med att anmäla dig för förtal. Patetiska 16-åringar är inte så mycket att bry sig om.

  2. Lindborg är CUF-are, kanske en blivande makthavare och representant för svensk demokrati. Han borde inte använda censur, men om han ändå gör det så får han finna sig i att det offentliggörs av dem han censurerar. Åtminstone ser jag en poäng i att inte hålla tyst om det.Hot om förtalsanmälan hade varit för tramsigt.

  3. Glömde logga in… det var alltså jag (bloggägaren) som skrev meddelandet 4:57.

  4. Kasst med folk som vill censurera sådant som inte passar dom eller för den delen hota andra att plocka väck sådant som inte tilltalar dom. Löjligt, hela tanken med att blogga är väl att det ska vara fritt meningsutbyte?

  5. Fri åsiktsyttring och fritt meningsutbyte är hela grejen med bloggande, där är vi helt överens Micke.Den som känner att han/hon tvunget måste censurera kan väl åtminstone vara ärlig med att han/hon gör det. Lindborg skriver att han inte censurerar, vilket bevisligen är ren lögn. Hyckleri stör mig faktiskt ännu mer än censur, men den som hycklar riskerar alltid att bli avslöjad.

  6. Jonathan Lindborg

    Hej på dig Patrik, och alla som har kommenterat ditt inlägg.Jag har inte sagt att jag ska polisanmäla någon för inlägget. Jag har inte ens kommenterat ditt utspel förrän nu förstås. Vad har ni fått det ifrån? Just detta, att bara komma med lögner och smutskastning är så fruktansvärt lågt. Jag kommer inte att polisanmäla någon för någontingt. Det finns ingenting att anmäla, och du har din fullaste rätt att skriva detta blogginlägg.Skärpning på er, tack.

  7. Hej Jonathan.Välkommen till den fria debatten.En skribent uttryckte en farhåga om att du kunde polisanmäla mig för det jag skrivit. Jag avfärdade den möjligheten direkt. Jag har ju inte skrivit något som är lönt att polisanmäla, där är du och jag helt överens.

Kommentera

